středa 17. září 2014

5150:Fighter Command aneb Space fighter combat na tabletopu

"Nové kontakty! 2 bombardery třidy Kamov! odpalují torpéda!"
"Alfo, zničte bombardéry a torpéda dříve než zničí Lexington! Bravo postarejte se o stíhače!"

Tyto klasické věty jsou určitě většině vám známe z her jako Wing Commander, Conflict:Freespace či Starlancer. Protože jsem tomuto žánru už před lety propadl stále jsem se snažil replikovat na herním stole, ať už za pomoci BSG mass combat nebo Tacship, nicméně chyběl tomu spád a hlavně ty větší lodě které vám v těchto hrách znepříjemňovali život. Před nějakým časem vydala firma Two Hours Wargames hru 5150:Fighter Command která se pravě zaměřuje na boje vesmírných stíhačů a lodí. Takže podíváme se na to jak na tom je

5150 Fighter Command
Pravidla trpí na stejný problém jako všechny hry od THW a tou je layout pravidel , na první pohled to
vypadá všechno nelogicky ale pak zjistíte že je v tom řád a asi je to takhle nejlepší. Pravidla jsou velká 67 stránek vlastních pravidel + 30 stránek obsahující staty lodí ze světa 5150, fighter sheety, a také QRS, Jako všechny hry od THW využívá i FC reakčních tabulek , ačkoliv se to nezdá rychle vám přejdou do krve a navíc jsou všechny na třech stránkach takže se snadno podívate a rychle vyřešíte.


každá loď ve Fighter command má pilota nebo posádku, jsou to buď Stars (Což jsou typičtí hrdinové z vesmírných simulatorů či filmů - například Luke Skywalker, Kapitán Apollo nebo třeba Poručík Blair ze serie Wing Commander) nebo grunts (typicky redshirt aneb chlápek na odstřel :)) Stars si nehazejí na reakčních tabulkách ale vybírají si výsledek, ale gruntové musí výsledek reakčního testu hodit.  Stars také mají výhody v kampaních kdy je nemuže zabít pilot s nižší Rep ( stihnou se katapultovat atd.) a mohou podvést smrt (přežijí svou smrt ale sniží se jim REP od jedna)
a co je to REP? každý stíhač či loď má hodnotu REP která ukazuje jeho dovednosti, morálku atd. čím vyšší tím lepší. REP 2 piloti jsou civilní piloti či novačci zatímco REP 6 piloti jsou esa dané flotily vedoucí Kill chart. kromě REP mají také piloti atributy, Stars mají dvě zatímco grunts jenom jednu. Najdete zde opravdu krasné scifi kousky jako Maverick, Rozený vůdce, vyjmečný pilot nebo ožrala.

Zbraně jsou zde pokryty docela různorodě, od palubních zbraní čítající railguny, lasery až po plasmové kanóny , ale také různé typy raket,torpéda nebo třeba miny. ačkoliv v původních pravidlech nebyl systém na tvoření vlastních stíhačů a lodí ale tento nedostatek byl opraven vydáním point cost systému v stahnutelném PDF.

Herní systém je velice jednoduchý , na začatku každého kola si hrači hodí d6, hráč který hodí méně pohne svými stroji první, pak odhýbe jeho protivník. poté jedná opět hráč který hodil méně, a poté jeho protivník.
ne všechny modely však mohou jednat, pouze modely které mají REP vyšší než byl výsledek na kostce mohou jednat, zatímco "neaktivní" modely mohou pouze reagovat.

Stroje mají kromě zbraní štítu atd tři základní atributy - speed,turn a acceleration. speed je maximalní rychlost kterou stroj může urazit, acceleration je o kolik muže stíhač zrychlit nebo zpomalit až do svého minima maxima (0-až atribut) a turn je počet otoček které muže za kolo udělat. pohyb je vcelku standartní podobný jako většina space combat hrách, pohyb o polovinu až polovina otoček které je možné udělat za kolo (stíhači s atributem turn 1 se mohou otočit až na konci svého pohybu) a zbytek na konci pohybu. kromě toho mohou stíhači použít afterburnery které jim umožní přesunout se až o dvojnásobek své rychlosti. Aktivní stroje mohou také použit specialní manévry místo svého pohybu. tyto manévry se také používají během "dogfightu" pokud jsou stíhačky ve vizualním kontaktu (5 palců od sebe) na bázi reakčního testu a na pozici obou stíhaču, opět Stars si vybírají manévr, ale grunts si hazí

Herní styl je dost jiný než to co znáte pokud nehrajete open game kde je vše vyloženo na stole, hra používá tzv PEF markery - Possible Enemy Force. ty se odhalují na 20" vzdalenost a méně, mohou obsahovat stíhačky, nepřátelské Capshipy nebo jen falešný siginal. na vzdalenost 5" se pak lodě utkavají v nelitostných soubojích a je házen tzv. Insight test. který spouší různé reakce.

Když už mluvíme o reakčních testech , zatímto vypadá velmi složitě ale nejčasteji používate pouze insight, received fire (když po vás někdo střílí) a countermeasures test (pokud jste cílem nepřátelské rakety)  samozřejmně jsou ty i další napřiklad afterburner test, eject, collision, land atd.

v zavislosti na výsledku testu stíhači ale i velké lodě jednají - mohou například zahajit palbu, změnit kurz nebo i ustoupit z boje.

střelba se také vyhodnocuje velice snadno hazí 1d6+REP na tabulce na zasah přičemž 10+ je automatický zásah a většinou budete házet proti číslo 8 , pokud nebude například sestřelovat torpéda. každý zásah pak hazí 1d6 proti impactu zbraně potřebujete podhodit tento atribut. a pak další d6 kam byl stroj zasažen.

systém poškození je velice podobný systému Hind Commandera nebo CY6, máte několik lokací - hull,shields,guns,cockpit,engine,comms. zásah do každého s těchto systému (vyjma hull) a způsobuje potíže například pokud máte poškozený comm systém může se na vás zacílet spřatelená fire and forget raketa.
jakykoliv další zásah do systému který už byl poškozen ničí stroj. na konci kolo se však mohou stíhači pokusit o opravení poškozených systému , jedinou vyjimku tvoří hull který nelze opravit.

Velké lodě mají podobná pravidla jako stíhači, také se hýbou a zatačejí ačkoliv většinou pomaleji a né tak obratně ale zase mají větší palebnou sílu,silné štíty,mohou vysílat do boje další stíhače a disponují také gun bateriemi určené k ničení ostatních Capship, mají vlastní reakční testy, v některých hrách se hrači mohou stát kapitány těchto lodí.

Kampaňě 
Co je asi největším plusem 5150 Fighter Command jsou kampaňě, ten neobsahuje body ale invesment level, čím vyšší tím lepší ten reprezentuje připravenost a velikost sil dané flotily. v normalních scénařích většinou jeden flight stíhaček (většinou dva stroje) která muže být doprovázena dalšími stroji nebo Capshipou v zavislosti na vašem invesment levelu a dalších faktorech. invesment level také používate k změnění raket a střel na vaších lodích.

další faktorem je intel level což je další menší test před misí a můžete se modlit ať vám nepadne bad intel - takové mise většinou berou rychlí konec - většinou to znamená že jste letíte "naslepo" a nepřítel je na vás lépe připravený, pravděpodobně bude mít více lodí (normálně mise začíná z 3 PEF ve velmi špatném případě jich pak bude 9 což zvaní průserem) PEF jsou ideální když hrajete solo nebo kooperativní kampaň proti strojům řízených herní mechanikou ale používají se i v hrách proti skutečnému protivníkovy ale ten ví co se pod markerem skrývá.

Samozřejmostí jsou náhodné události (například záchrana únikových modulů nebo střet z nepřátelským esem) a posily tyto události se mohou stát pokud při aktivačním hodu padne určité číslo ale většinou tak jako ve hrách dostanete posili kdy nepotřebujete a když to vážně hoří, tak nic. ale bitvy mohou velice rychle eskalovat díky systému posil, nepoužíváte totiž pool jako třeba ve Warhammeru ale opět si posily hodíte na tabulce muže se tak stát že vaše průzkumné stíhače přiletí podpořit křižník.

Scénářu je několik a vcelku standartní výběr toho co známe z vesmírných simulátorů, Patrol, obrana Capship, eskortační mise, zachrané mise až po útoky na nepřatelské křižníky či podpory boarding akce.
na konci každé mise mohou být mrtví nahrazeni, ti přeživší získat povyšenní či REP nebo o ní zase přijit dle výsledků, a výsledky jak celková operace vypadá což ovlivňuje váš invesment level.
Je zde také popsán svět 5150 ale celkově my přijde takový nemastný neslaný ale vhodný pokud používate plastové stíhače od EM4

Verdikt
 5150 Fighter Command určitě není pro všechny, a bude velmi obtížné najít protivníka což je vyvaženo tím že v nejhorším připadě hrajete solo. Hlavní devizou této hry je určitě Mordheim-styl kampaň a bojový systém který je jednoduchý a nepotřebuje milion hitboxů. Pokud hledáte hru která vám umožní bojovat v libovolném herním světě, od Wing Commandera až Battlestar Galacticu je FC tou správnou volbou .










Žádné komentáře:

Okomentovat