sobota 25. dubna 2020

Coventry Military Academy II - Tvorba Armády





V minulém díle serialu Coventry Military Academy jsme se podívali na základní herní mechaniky nyní se podíváme na tvorbu armády.


V minule díle jsme si povídali něco o data kartách do Alpha Striku. Při tvorbě armády nás bude
zajímat SZ(Size) tedy velikost, ROLE tedy role a pohyb.
Nalevo vidíte kartu Marauder IIC který má Size 4, roli Skrimisher a pohyb 8"j (Což je na Assault Mecha relativně dost)

Všechny armády které jde vytvořit se dají rozdělit do tři typů - Inner Sphere & Periphery (Vnitřní vesmír a periferie), Clans (Klany) a Comstar. IS formace mají 4 jednotky, Klanové 5 a Comstar formace jsou 6 členné.



Pozemním formacím se říka Lance (Česky dle starého překladu Altaru falangy) to je trochu zavadějící protože klany těm svým říkají Star, a Comstar používá označení Command II ale typově jsou stejné. Každá formace má nějaké požadavky na jednotky většinou roly a velikost, některé však vyžadují určitý počet poškození v range bandu nebo třeba rychlost. Každá typ formací ma několik variant napřiklad základní Battle lance má na přiklad variantu light nebo medium které umožní tuto formaci složit ze lehčích mechů. Každá formace také dává nějaky benefit napřiklad zminěna formace dává rerolly na střelbu nebo kontrolní hody a to v počtu jednotek ve formaci +2 na celou hru, jiné formace zase dávají jednotkam specialní atributy.

Hlavních fomací je 8:

Battle Lance - většinou obsahuje odolné, mobilní mechy nebo vozidla - v podstatě páteř jakékoliv Roty nebo Binary (klanový ekvivalnet). Tyto formace získavají omezený počet rerollu.

Assault Lance - obsahuje ty nejtěžší mechy a vozidla s velmi silnou palebnou silou ale jak už u assaultu bývá s omezenou mobilitou. polovina jednotky každé kolo si muže vybrat zdali protivník do 6" dostane postih na střelbu (po neuspěšném hodu na "morálku") nebo možnost střílet na víc cílů

Striker/Cavalry Lance- tento typ falangy má většinou ryché mechy nebo vozidla s dostatečnou palebnou sílou (dobrý příklad je napřiklad Griffin nebo Wolverine) často tyto formace dělají screen než se do ohrožené časti bojiště dostane Battle Lance nebo nějaká jiná podobná formace
Striker formace dostavají bonus ve formě pravidla speed demon pro 75% jednotky - to znamená že vybrané modely se pohnou 2" více než je obvyklé.

Fire Lance - Těch to falanga existuje více podtypů ale jedná se o palebnou podporu vaší roty popř. praporu. Podle typu získají pravidlo které jim umožní používát zbraně k tomuto ukolu efektivněji např. Fire Lance jako taková umožní půlce jednotky získat pravidlo sniper (což sníží jejich modifikátory na vzdalenost o 1)

Recon Lance - Většinou obsahují velmi rychlá vozidla nebo mechy jejich největší zbraní je rychlost a specialní vybavení. Modely ve formaci si pak mohou vybrat zdali efektivněji budou objevovat minová pole a skrytá jednotky, nebo efektivněji navadět nepřimou střelbu popřipadě se mohou lepet pohybovat v terénu.

Pursuit Lance - tyto falangy jsou určeny k průzkumu bojem, podobně jako průzkumné falangy spolehají na rychlost ale mají i palebnou cestu aby si udělali cestu.
Některé jednotky získají schopnost Blood Stalker (tzn. že si vyberou cílovou jednotku proti které mají bonusy ale postihy na střelbu proti ostatním jakmile je cílová jednotka zničena vyberou si blood stalkeři novou)

Command Lance - Velitelská falanga muže být pouze jedna. Vybraný velitelský model získa pravidlo Tactical Genius (jednou z 2 kola dostane reroll hodu na iniciativu) a několik modelů získá pravidla Blood Stalker nebo Combat intuition (Jednou z tři kola se muže jednotka s tímto pravidelm pokud jeho strana vyhraje inciativu rozhodnout že vyřeší všechny své akce během pohybové fáze tzn. že se bude hýbat, střílet a vyřešit poškození během pohybové fáze.) Eagle´s Eye (lépe odhalovat skryté jednotky a minová pole) Marksman (Pokud se jednotka nehýbe má větší šanci způsobit kritický zásah) nebo Multi-tasker (umožní střílet na dva cíle)

Air Lance - Kombinují pozemní jednotky a stíhačky pracující v tandemu, bohužel tato formace nemá žadný jiný bonus kromě možnosti vzít si vzdušné jednotky společně s pozemními silami

Support lance- jde o zajimavý ekvivalent který si vybere svou sesterkou formaci a bude mít stejný bonus jako ona ale nemá omezení nebo požadavky na stroje jako normalní formace.

Formace vždy mají více variant které většinou mění požadavky a až na vyjímky nemění specialní pravidla které jednotky dostanou

Samozřejmě kromě těchto hlavních formací existují detachmenty - obsahující pěchotu, Battle Armor, vozidlové falangy nebo třeba letky Aerospace stíhaču (ty mají taky podobně jako Lance různé formace které jim davají bonusy - ale kromě specialních scénařu nebo dogfight bitev je pravděpodobně nevyužijete)

Takto vypadá Rota Klanu zvaná Binary nebo Trinary.
Binary má nepovinou Command a Support lances (v připadě klanu se nazývají stars) a pak si muže vzít 1 až 3 falangy ostatních typů kromě air lance (to je Inner sphere zaležitost) a dále několik detachmentu 0-5 Battle Armor pointu (point je ekvivalent čety pěchoty - v připadě Battle armoru pak družstva )
1 vozidlovou falangu a 1 letku Aerospace letadel.

V zavislosti na počtu PV na které se hraje muže jít hra ještě o jednu uroveň víš kde kombinujete v připadě Klanu Binary/Trinary do Clusteru, Comstar do Command III a IS síly do Battalionů.

Další možnost kterou dostanete při tvorbě armády kterou dostanetanete je modifkace za pomocí SCA tedy Special Command Abilities které jsou vazany na vašeho velitele a jeho dustojniky pokud o ně přijdete nejen že budete mít postihy do inciativy ale přijdete i o tyto specialní schopnosti které propujčujou vaší armádě. Kolik SCA zelezí na tom jak moc dobří jsou takže pokud vaše jednotka má velké množství jednotek se skillem 5 a horší nemáte žadné SCA k dispozici Regular armády (tj. kde majorita bude 4) dostanou 1 SCA. Veteránské a Elitní jednotky 2 SCA. A Opravdu Elitní jednotky např. Greys Legion dostanou SCA 3.

A co vlastně SCA jsou? 50 schopností které definují jak asi vaše jednotka bojuje. Vaše jednotka se
muže specializovat na obchvaty a v tom připadě si vezme skill Flankers který vám umožní se deployovat na kratkých okrajích stolu. Nebo naopak se specializuje na kamufláž a tak je obtížnější je zasahnout. Jednotky se mohou specializovat na určity typ bojiště např. boj na planetách bez atmosféry atp. Při narativním hraní vám to umožní vytvořit špičkové kampaně a tematické hry pravě díky teto herní mechanice.




Tímto dnešní članek ukončíme a příště se opět podíváme co nám Alpha Strike Muže nabídnout









úterý 21. dubna 2020

Coventry Military Academy I aneb jak hrát Battletech Alpha Strike základní mechaniky

Během "karantény" kterou vyhlasila vláda ČR v souvislosti s pandemii COVID-19 jsem začal hledat hru kterou bych mohl hrát s dětmi. V hře byli ruzné herní systémy LoTR, Age of Sigmar nebo třeba Battletech Alpha Strike, na kterého na konec padla volba. Ačkoliv jsem hráčem Classic Battletech tato hra mě v mnoha směrech příjemně překvapila, protože zaroveň je relativně rychlá a zjednodušení oproti CBT pomohlo, ja zaroveň dostatečně taktická a obsahuje mnoho možností jak si své armády "přizpůsobit" v tomto serialu se podíváme na zoubek tomu jak se v jadru hra hraje, vysvětlíme si jak fungují karty jednotek.

Battletech Alpha Strike sice sdílí svět z původním Battletechem(tzv. Classic Battletech) Ale jedná se uplně o novou hru ale nelze na ní nahlížet jak náhražku za tento systém. CBT je dá se řict detailní simulace boju těchto bojových robotu obsahující mnoho detailu což je v případě větších bitev (tedy víc jak 4 na 4) kamen úrazu. Na druhou stranu Alpha Strike je mnohem streamlinovější verzí která se primarně zaměřuje na combined-arms tedy nejen bojem mechů ale také pěchoty, helikoptér, VTOLů nebo třeba tanků. V serialů Coventry se podíváme Alpha Striku podrobně na zoubek

Herní kolo
Herní kolo v BT Alpha Strike (dále již jen AS) je rozděleno do 4 fázy:

  • Iniative phase (Fáze Inciativy) - zde hrači hazejí a určují kdo se bude pohybovat a střílet jako první
  • Movement phase (Pohybové fáze) - Zde se podle inciativy hračí střídají v pohybu jednotlivých jednotek/formací
  • Combat phase (Bojová fáze) v této fázy hrači střílejí a bojují zblízka
  • End phase (Konec kola) - v této fázy se vyhodnotí výsledky střelby resp. začnou platit, přehřívaní strojů, zdali byl scénář splněn atp.

Nejduležitejším aspektem hry jsou karty jednotek nyní si jednu takovou kartu popíšeme
  1. Jména a varianta stroje.
  2. PV neboli bodová hodnota stroje aneb kolik stroj stojí při vytvaření armády
  3. Typ jednotky například Thunderbolt má zkratku BM což znamená že se jedna o Battlemecha ale muže jít třeba o pěchotní jednotku 
  4. Size neboli jak je jednotka velká podobně jako v původní hře jsou i zde stroje podle velikosti do 4 kategorii 1 - Light, 2 - Medium , 3 - Heavy a 4 - Assault
  5. TMM neboli Target Movement Modiferer určuje "obratnost" stroje, pokud se stroj v kolo pohne a nepřítel na něj v daném kole bude střílet dostane k cílovému číslu tento modifikátor.
  6. Pohyb o tolik se daná jednotka muže v kole pohnout. za číslem v palcích muže být písmeno které specifikuje pohyb například mechové mohu být vyzbrojení skokovými tryskami bude za pohybem písmeno j (např 8" j ) ale různé jednotky mohou mít i jiný typ pohyb např. helikoptéry, ponorky atp.
  7. Role určuje standartní bojovou roli jednotky - tento atribut je duležitý při tvorbě formací během tvoření armády
  8. Skill určuje schopnost pilota nebo posádky  a určuje základní cílové čislo pří útoku čim nižší tím je pilot/posádka lepší.
  9. Poškození v jednotlivých dostřelech ty jsou celkem 4 ale běžné jednotky používají 3: Short (do 6 palců) Medium ( >6"-24"), Long (>24"-42") a Extreme (>42"). Extremní dostřel používají jenom některé jednotky. U zkratky daného "range" dostřelu se nachazí modifikáto který se přičte k zakladnímu cílovému číslu pokud střílíte v tom rozsahu (např. M (+2) znamená že k cílovému číslu přičtete +2) a pod tím počet bodů poškození které útok pokud se trefí způsobí. Pokud hrači preferují větší nahodou v optional rules existují dvě varianty první je tzv. Multiple damage rolls - zde si hrači hodí za každý bod poškození které by stroj měl způsobit kostkou na 3+ způsobí jeden bod poškození ( útok vždy způsobí alespoň jeden bod poškození). Druhou variantou je Multiple attack rolls zde za každý počet damage který v danem rangy má hazí na útok tzn. (Thunderbolt má v medium range damage 3 bude mít 3 útoky - způsobující 1 poškození a na každý bude hazet zvlašt,hlavní výhodou tohoto systému je to že mužete útočit na 2 různé cíle místo jednoho.
  10. Overheat value jednotky bývají vyzbrojeny zbraňovými systémy které jsou však za hraní chlazení a schopností stroju. Hodnota OV počet poškození které mužete přidat při střelbe na kratkou a střední vzdalenost vyměnou za 1 bod horka neboli HEAT. jednotky které se přehřívají pak húře střílejí a mohou se i na 1 kolo vypnout.
  11. Armor a Structure - pancíř a vnitřní struktura stroju jsou v podstatě "životy" nejprve jsou odstraňovány body armoru a poté jde poškození do structure v momentě kdy jsou všechny tyto "body" zničeny je stroj zničen. Po každé když je útok zasahl structure je způsoben kritický zásah
  12. Specialní abilites - specialní schopnosti stroju a pilota těch je celá řada ale díky tomu jsou jednotky unikatní a zachovávají se feel BT universa
  13. Critical Hit: Slouží k označovaní kritckých zásahu které stroj utrpěl 
Nyní se podrobně podíváme na strukturu herní kola a jak jednotlive fáze probíhají
Herní kolo tedy začíná fází inciativy (Iniative Phase) kde hrači hodí 2d6 hrač který hodí více vyhral inciativu.

Hráč který prohrál inciativu pohne první formací/Falangou; ( to jsou většino 4 - 6 jednotek podle frakce) a poté protivník pohne jednou svou formací a takto se střídají dokud se všechny formace nepohnou. Narozdíl od podobných her zde není koherence a i když jednotky jsou ve formaci nemusí se držet pospolu. Terén je rozdělen do několika kategorii, napřiklad mělka voda, lesy, obtížný terén atp. do některého typu terénu některé jednotky nemůžou.  

* Pokud se hraje menší formát (napřiklad pokud je pouze 1 formace proti 1 formaci) se hrači střídají po jednotlivých jednotkách 

Příklad: Jednotky Cappelanské konfederace (zelení) čelí silám Spojeného Drakonisu (červení). Hráč Capelanské konfederace vyhrál inciativu a tudíž hráč Drakonisu vybere formaci a pohne s ní (1), Jeho protivník vybere formaci a pohne se (2), poté Spojený Drakonis provede pohyb z další formaci (3) a nakonec hráč konfederace pohne svou poslední formací

Bojová fáze

Během této fáze opět začíná hráč který prohrál inciativu a vyhlásí se všemi modely střelecké útoky i útoky zblízka. vyhodnotí cílová čísla jednotlivých jednotek a hodí 2d6 na útok za každou jednotku (pokud se nepoužívá varianta Multiple Attack Rolls) a poté to samé udělá protivník. Narozdíl od většiny her se však poškození se aplikuje až na konci kola, tudiž mají všechny jednotky šanci zautočit i kdyby byli protivníkem zničeny v tomto kole.
Pokud se povede hrači při hodu na útok hodit 12 na kostkách automaticky kromě poškození způsobí kritický zásah,  který eventualně muže i zničit uplně čerstveho mecha.

Boj zblízka se vyhodnocují uplně stejně jako ty na dalku vyjimku tvoří Charge a Death from above který začinají už v pohybové fázy a vyhodnocují se až v combat fázy.

Příklad: Locust a Cicada útočí na Drakoniského Hellspawna který se ukrývá v lese. Hrač Drakonisu vyhrál inciativu takže jeho protivník vyhlašuje a vyhodnocuje útoky jako první. První střílí Cicada která musí hodit na kostkách 7+ (Skill Cicady je 4 což je základní cílové číslo, postih za vzdalenost je 0 a TMM Hellspawna je 2 a nachazí se v lese +1 = 7) hráč tedy hodí 2 kostky a padne mu 6 a tudiž minul, poté stříly Capelanský Locust (modifikátory jsou v tom připadě stejné) a padne mu 11 zásah na krátkou vzadelnost způsobuje Cicada 1 bod poškození a hrač Hellspawna zaškrtne na jeho kartě jeden bod armoru.poté je řada na hrači Drakonisu který Hellspawnem střílí na Locusta kde je cílové číslo také 7 (Skill 4, TMM locusta je sice 3 ale Hellspawn stojí na okraji lesa takže nemá postih) a hodí 12 útok způsobil kritické poškození. Hrač tedy hodí na tabulce kritických zásahu a padne mu 2 což znamená výbuch munice pokud by stroj měl specialní pravidlo ENE nebo CASE nemuseli by být tento kritckýcký zasah fatalní ale protože Locust nemá žadné podobné pravidlo je stroj zničen

A nyní nástavá poslední fáze - End phase.
V této fázy se řeší přehřívaní - stroje které minulé kolo používali OV na zvýšení útoku se chladí, ty které překločili míru tepla se vypínají.
Vyhodnocují se zdali byli splněny cíle scénaře a které jednotky budou ustoupovat protože jsou přiliš poškozené.

Tímto jsme se podívali na základní mechaniky hry Alpha Strike v příštím díle by jsme se podívali na Scénaře, Battlefield support a tvorbu armády




neděle 5. dubna 2020

Herní okenko: Descent Freespace SCP

Herní žanr tzv. Space combat sims skončil po komerčním neuspěchu hry Descent:Freespace II
aspoň se to povídá od těch dob ve skutečnosti tento žanr pokračuje dál a poděkovat tomu mužeme pravě zminěné hře Freespace II. V roce 2002 vydal jeden z členu firmy Violation zdrojový kód hry Freespace II. To umožnilo tvurcům modu využívát engine bez jakýchkoliv omezení a dal za vznik mnoha modům i standalone hrám. Ačkoliv se licence FSII SCP (Freespace II Source Code Project) nachazí ve velmi šedé zoně, nikdo autory nepresekuje a to umožnuje jejich další vývoj.
Nyní se na některé stand-alone projekty (není k jejich spuštění zapotřebí vlastnit hru FSII), pokud jste však vlastníkem hry Freespace II - SCP launcher vám umožní hrát nespočet různých modu a navíc vylepší grafické prostředí hry a vyšší rozlišení a nové technologie v grafice ale hratelnost zůstane stejná

Diaspora: The Shattered Armistence http://diaspora.hard-light.net
Tento mod nás přenese do světa Battlestar: Galactica - konkretně na palubu Battlestar Thesseus která během padu 12. kolonii míří do doku na refit. Battlestar není narozdíl od většiny lodi Kolonialní flotily vybaven CNP moduly takže Cylonské jednotky nejsou schopné loď zneškodnit pomocí EW útoku. Ačkoliv je kampaň relativně krátka tento standalone "mod" rozhodně stojí za vyzkoušení obvzláště pokud jste fanoušky serie

Babylon Project http://babylon.hard-light.net
Babylon project patří ke starším modům (a později stand alone projektu) který nás vrhne do světa Scifi serialu Babylon 5. "Core" verze obsahuje jen několik misí, rozšírující kampaně vám umožní bojovat za téměř všechny rasy ze serialu včetně Stínu. Podíváte se tedy do slavných bitev tohoto světa od Battle of Line nebo bitvy z dílui Severed Dreams. Pokud jste si chtěli vyzkoušet jaké je to lítat se Starfury nyní máte možnost.


Wing Commander Saga https://www.wcsaga.com
Wing Commander byla velmi známa herní serie Space-Combat Simu která relativně určovala směr kudy se herní zábava bude ubírat, CGI filmečky, příběh ale i skvělý gameplay. U této hry se podíváme do období boje proti Kilirathi - vesmírných koček. Podobně jak už u her ze serie FS bývá zvykem lidstvo nevyhrává popravdě - prohrává na plné čaře. Bude vás čekat mnoho různých misí ve kterých budete pilovat mnoho různých stroju. Wing Commander Saga patří mezi to nejlepší co k FSII vzniklo - v tomto připadě se nejedná o mod a plnohodnotnou hru.


Solaris   https://www.hard-light.net/forums/index.php?topic=95719.0
Je velmi zajímavý stand alone projekt narozdíl od ostatních se neodehrává v žadném ze znamých scifi serii či novel, ale díky tomu obsahuje velmi zajímavé modely stíhaček ale i velkých lodí. Po grafické strance se povedlo autorum vymáčknout s enginu po grafické strance maximum




Toto je jen několik her které jako fenix se vznesli z popela a umožnili žanru Space Combat simu pokračovat i když ne v  mainstreamové formě a jsou zcela zdarma. Freespace II se dá nyní zakoupit na GOG.com nebo Steamu a umožní vám tak zahrát si mnoho a mnoho a dalších modu.




středa 15. ledna 2020

TomorrowsVerse - Brazil Marines

Brazil Marines
Corpo de Fuzileiros Navais do Brasil

In Hard scifi games  i have softspot for both Stargrunt II universe and Tomorrows War one. But both universes need expansions for their TOE´s, incase of TW most of the "bad guys" ( meaning China, Brasil or UIT member states), because i really like TW Brasil Models from GZG i decided to make this article. This is no way "official" TOE for Brasil forces is TW universe but it is what i use in our games.

Nominally part of Brazilian Navy, Marines are most prestigious ground combat unit Brazil have.
Considered even by goverement as Elite and Vanguard Force and direct projection of influence Marines have access to NEU bleeding edge technology even by BNLA standarts.
Grav-mobility vehicles, interface fighters and dropships, new generation Cyclops Combat Hardsuits as well as various latest technology infantry weapons. Durning 1st Interstellar war this force has proven their worth and earn respect of OPS armies.

Assault Platoon is formed by 36 soldiers and 2 drones which can be deployed in one run by Concórdia Interface dropship

Troop Quality:D8-D10
Morale:D8-D12
Confidence Level: Confident to High
Supply Quality Level:Normal to Abdudant
Overall Tech Level: TL3
On Grid? Sometimes (TL3)
Armour: Hardsuits (2D)

Typical Unit Atributes:
  • Forward Observer
  • Terminal Air Controller
  • Designated Marksman
  • Advanced Sensors
  • Medic
  • Old School


Special Gear Description

ARX-160 ACR
Standart Issue Rifle for Brazil Marines, selective fire, chemicaly cooled rifle chambered for 30.cal caseless ammunition. Directly linked with Cyclops hardsuit it offers various fuctions including HUD, Gun camera and TAG (Target designator for  air, artillery or orbit strikes)

Raio Sniper Rifle (AP:2/AT:2 L)
The Riao (Thunderbolt) Sniper rifle is more accurately classed as an anti-material rifle. It is considered best heavy sniper rifle deployed ba the NEU. While compact this rifle packs serious firepower

Veneno LGA (AP:2/AT:2 L)
Magazine-fed, semi-automatic grenade launcher firing 30mm grenades, including HE, AP flechette rounds or AT rounds.

Titã GPMG (AP:2 M GWS)
Standart Issue GPMG of Brazil Marines. Chemically cooled, magazine fed, full automatic weapon chambered for .30 caliber binary propellant ammunition.

Águia Missle Launcher (AP:2/AT:4 M)
Standart man-portable light-assault missle system capable of firing anti-personal HE rounds, thermobaric or HEAT rounds

ARAHNA AGP
Marine Assault Platoon generic heavy weapon platform, can be armed various with various weapon systems from Missle systems, energy cannons to the most common autocannon variant. Arahna means spider which described these platforms well. Depending on armenement Arahna AGP can be used for various tasks - contact teams, reconnisance or direct fire support.

20mm Sagitár Autocannon (GWS AP:3/AT:3 L)
Standart issue for Arahna AGP capable of hitting both infantry and light armoured vehicles



Brazil Marines Assault Platoon (Pelotão de assalto)
Command Squad
3x Infantry Squad
Scout Squad

Command Squad (Esquadrão de Comando)
Platoon Commander with ARX160 ACR
Platoon Sergeant with ARX160 ACR
Coms Operator with ARX160 ACR
Medic with ARX160 ACR
Rifleman ARX160 ACR
Rifleman ARX160 ACR

Infantry Squad (Esquadrão de Infantaria)
Fireteam A
Fireteam B

Fireteam A
Squad Leader with ARX160 ACR
Rifleman with ARX160 ACR
Rifleman with ARX160 ACR
ML Operator with ARX160 ACR and Águia ML
Grenadier with Veneno LGA

Fireteam B
Fireteam Leader with ARX160 ACR
Sharpshooter with  Raio sniper rifle
Rifleman with ARX160 ACR
Rifleman with ARX160 ACR
LMG Gunner with Titã GPMG

Scout Squad (Esquadrão Escoteiro)
2 Arahna AGP







úterý 14. ledna 2020

15mm Scifi in 2020

Ok folks, we have new decade, and durning th last one the 15mm scifi was on rise, many great gaming systems were created for this scale. Many companies rose and some fall so lets look what is out there in 2020


Přidat popisek
Ground Zero Games (UK)
GZG is company based in UK and propably oldest company out there anything you can think of the GZG have, Infantry, Power Armor, Mecha, tanks and even VTOLs. The core ranges are based on old game called Stargrunt II. while this game was released back in 1996, but even newer ranges like Moongrunt which is based on EVA suit combat in near future. One of my personal favorites i own quite a lot miniatures both newer and older sculpts both infantry and vehicles and they always find way in our games.

Brigade Models (UK)
Brigade is another big player with many ranges availible which can be diveded into two parts first is oficial Hammers Slammers figures (both infantry and vehicles) and second is their more traditional line based on their old Iron Cow setting. Their Infantry are mostly  from old Armies Army ranges they are harder to paint than GZG but very nice painted. Propably most extensive vehicle range out there. This company is still very active and adds new models every few months.

Khurasan Miniatures (US)
Infamous Khurasan Miniatures, another big player in 15mm offers many many different line for both historics/Moderns to the Scifi, Vehicles,Dropships, Infantry, Alien lifeforms, modern day infantry and vehicles. Almost every possible setting from today planetary invasion to the space opera setting Khursan got you covered, even thought their are from US the postage is pretty cheap and delivery is fast to Europe.

Rebel Miniatures
http://www.rebelminis.com/15mmscifi.html
RM is another US company, offering range of various aliens, human infantry and vehicles 
(while vehicles ranges are not so extensive as other companies) The minis are nice but 
somewhat on smaller side of 15mm.







Ralpartha (Critical Mass Games) (UK)
http://www.ralparthaeurope.co.uk/shop/critical-mass-15mm-scifi-c-213/
When Critical Mass Games ended their company few years ago their ranges has been bought 
by Ral Partha Europe, unfortunatly while they offer most of their infantry ranges main
reason why i liked CMG was their vehicles and apart from two types (Mecha and Grav tank)
Ralpartha doesnt offer them yet hopefully that will change in future. They also bought Akarr 
alien range from Hydra miniatures.




Alternative Armies (UK)
https://www.alternative-armies.com
Old 15mm.co.uk has transmorphed into AA and was succesfull with their game Ion Age 
(Patrol Angis). They sell various ranges, from many kinds of aliens to the powered armored troops.
Loud Ninjas Ikwen to the Grinning skull aliens
You can find many vehicles, mechas, battlesuit and even lowtech infantry 
definatly worth checking out.









Magister Militium (Oddzial Osmy)(UK)
https://www.magistermilitum.com/manufacturer/oddzial-osmy-3mm-15mm-from-poland.html?cat%5B0%5D=59625&p=1
O8 is well known polish manufacturer of 3mm miniatures but he also created lines for their 
scifi game PMC 2640 consisting of military time infantry and irregular forces well sculpted 
but smaller than GZG or Brigade.

Clear Horizon Miniatures (US)
https://clearhorizonminiatures.com/shop/
Clear Horizon offers fine selection of modern scifi droptroopers, mercenaries and few other infantry
and selection of human dropships , ifvs and other vehicles. sometime ago their released 
Sigma Event Gruntz 15mm Starter set

Reddog Minis
https://www.reddogminis.com/mecha-front-15mm.html
Originaly known as Mecha Front (and before than even by other name) offering various bits for gothic scifi in 28mm
But they also have Mechs in 6mm and 15mm and rather nice. 3 types of chassis in 15mm with different weapon options
can be ordered 

CP Models (UK)
https://cpmodels.co.uk/product-category/15mm-ranges/sci-fi-15mm-ranges/
CP Models offers range of retro monsters and other strange stuff not particulary useful for 
me but but RPG players can find lots of here if 15mm is their scale.

Darkest Star Games (US)
https://www.darkeststargames.com/dark-star-15mm-sci-fi.html
US company which have some retro 15mm scifi range based of old Denizen 25mm scifi. They also have
Cyberpunk/Anime range  and some random skrimish/RPG range. Site also features very nice range of 
vehicles while not many models very modular and very nice








Micropanzer (US)
http://www.micropanzer.com
Micropanzer features huge range of infantry,aliens, mechs and vehicles and also scatter terrain. Very 
nice and popular sculpts and Riavaui infantry is best 15mm alien sculpt i seen IMHO.

DLD Productions (US)

http://www.dldproductions.com/home.html
Another US company that existed for very long time, they only offer hard-scifi vehicles which have strong 
military scifi vibe. 














Antenocitis Workshop (UK)
https://www.antenocitisworkshop.com/product-category/got/got-15mm/
Very nice scifi vehicles based on their GOT range from 28mm very futuristic looking unfortunantly this range has "frozen" and was never expanded behind this few models. however they offer range of flock and other basing stuff andif you are into 28mm scifi (not 40k but things like Infinity) they offer various vehicles and terrain from brand designed for Infinity

The SceneUK

https://thesceneuk.com
Scene had have only few figure lines in their range but aquired Armies Army Vehicles range few years back They offer full range of "Scifi Soviet" vehicles and range of isurgents which is usefull for Tomorrows War players and just for them


Stratos Miniatures
https://stratominis.com/product-category/hardwar_15/

Stratos Minis hailing from poland is new kid on the block. They are well known for their mechs and vehicles in 6mm

But they also start working on 15mm range of vehicles, mechs but also infantry. They offer very nice modern scifi range
which doesnt have some of the early 2000s vibes like some other designers have

Eureka Miniatures
https://www.eurekaminuk.com/collections/science-fiction
Eureka miniatures doesnt much venture into scifi because their main playground is historicals but they offer 2 Scifi 
ranges, Scifi German Stormtroopers useful for Weird War scenarios or some generic Scifi evil empire and 15mn Resculpt
of Venturians from Denizen 25mm range. Modern Australian range can also makeup some generic near future/scifi troops



Old Glory/Bluemoon
https://www.oldgloryminiatures.com/categories.asp?cat=612
Old venerable range from Bluemoon offers large variety of troops, including robotic ones, and while they are nice they are
rather pricey and ranges lacks variability in terms of support weapons. Bluemoon also offers vehicles and buildings. Vehicles are IMHO bad by today stardants but that is just my 
opinion. US Old glory also offers buildings but i didnt see them so i cant speak for them.

White Dragon Miniatures
https://whitedragonminiatures.co.uk/marine-tactical-unit/
UK company which offers complete 15mm near/scifi range including infantry, power armor troops, support drones, vehicles and mechs
as a result of succesful kickstarter. The range have very strong "MECHA" genre vibe. Worth looking if you are searching for something 
different. Behind this range as concept artist are names such as Kasim Lewis, Edon Guraziu or Alexander Iglesias

Nuclear Shrimp Games

https://ns-games.com/product-category/black_earth_15mm/?fbclid=IwAR1Aq_qXV1CXZXIsgVcs4mxZDZk_t4uM__g1SL5WBXOli8CnWr1gBFtsIDI
Another new company which launched their company with succesful kickstarter, in 15mm they currently offer three ranges:
Sterotypical human infantry UEF, completly with infantry, tanks and battlesuits.
Religious Tecton with hightech vehicles,infantry, drones and knight like power armor infantry
last are brutes which seems like mutants a cross between space orks and supermutants.
the miniatures looks awesome and designs even UEF are classic humans have fresh feel

Vanguard and Oslaught Minitatures
https://vanguardminiatures.co.uk/product-category/defeat-in-detail-15mm/
These two companies offers upscaled versions of few of their 6mm ranges meant for Epic 40k/Armageddon gaming systems
They have strong 40000 vibe, for europeans you can order both ranges directly from vanguard and if you ever wanted to start
6mm Epic army i strongly recomend Vanguard. 











There are maybe other companies out there, but these are those which iam aware of.
Its safe to assume there are others so you can leave me comment and i will add them

Wish you great wargaming in year 2020















sobota 9. listopadu 2019

Classic Battletech

Battletech je desková wargamingová hra která poprvé vyšla v roce 1984 tedy před 35 lety. Hra "simuluje" boj obřích Mechů v daleké budoucnosti 31.století. Narozdíl od většiny současných her se hra hraje na hexových mapách a né stadartních wargamingových stolech ( i když i tato možnost tu je) a díky tomu je hra skladnější a lze si jí zahrát uplně kdekoliv.

Jak se Battletech hraje?
Battletech je velmi komplexní hrou i když není těžké pochopit, herní mechaniky jsou jasné a po pár hrách již víte jak hru hrát. Základní krabice vám nadělí 8 mechu  2 od každé kategorie takže velmi snadno postavite dvě Lance tedy plnohodnotné "armády" do Battletechu. Dohromady mají mechové v krabici cca 9000 BV tedy dvojnásobek formátu který se standatně používá na bitvy během "nastupnických válek" (Hra je rozdělena do několika období podle kterých se líší počet bodů na které se hraje, tak některé stroje jsou k dispozici až od určité éry)

Herní kolo je velmi podobné tomu co mužeme vidět v klasickém wargamingu - hra je rozdělená do
několika fází. Na začátku herního kola si hrači hodí o inciativu.
Ten kdo prohraje začíná se pohybovat jako první používá se přitom standartní střídavá aktivace. Následuje střelecká fáze kdy si všechny stroje/jednotky vystřelí ze zvolených zbraní, ale efekt střelby začíná platit až na konci fáze. Tím je zaručeno že si vystřelí všichni i kdyby byli nepřátelskou střelbou v tomto kole zničeny.



Následuje boj zblízka (pokud nějaky je) tyto útoky nebývají moc zničující (tedy když se Atlasem nesnažíte připlacnout Locusta) ale učelem je spíš nepřátelský stroj srazit na zem, nebo odstřčit  a omezit tak jeho možnosti nasledující kolo. Mužete tedy damage output zvětšit když seberete strom nebo ustřelenou ruku a použijete jí jako kyj, a některé stroje jsou dokonce vybaveny zbraněmi na blízko

 A pak přichazí fáze která děla Battletech Battletechem - HEAT fáze.Všechno co váš mech během kolo udělal - chůze, použití skokových trysek, střelba, vytvaří nějaké teplo a pokud vznikne více tepla než má stroj chladiču, začínají problemy - čím vyšší teplo tim horší - postihy na pohyb, postihy na střelbu, muže dojit k zranění pilota,výbuchu munice či se stroj vypne. Proto zde většinou není typické tak ja to prubnu i když to asi nevyjde protože vas většinou takovéto rozhodnutí načutne do zadku až to nejmeně budete potřebovat.



Mech Record Sheet
Při hře hrači používají tzv. Mech Record Sheety (v české verzi tuším Palubní karty OBRů). Tato karta/sheet obsahuje data nejen o stroji ale i o pilotovy - Jak rychle se stroj pohybuje, běha, popřipadě jestli má skokové trysky a kam až doskočí. Nasledují zbraňové systémy, kde se na mechovy nachazí, jake generují teplo když střílejí, jak daleko dostřelí a jaké mají poškození. na pravo pak diagram pancíře a interní struktury (neboli pláště) a nakonec tabulka kritických zásahu téměř každý zásah muže způsobit kritický zásah vitalního systému, od zničení kokpitu ve kterém sedí váš pilot, přes ruzné zbranové systémy, chladiče až po třeba gyro-stabilizatory které umožnují vzpřímeně vašemu mechovy. Každý mech má rozdělený svuj pancíř do několika zon (kokretně do 8, levá ruka, pravá ruka, hlava, levé bok pravý bok, trup, levá a pravá noha) a při střelbě nahodně zasahujete tyto zony (hodem kostkou). Pro Mecha končí bitva pokud je zničen jeho trup nebo hlava, lze ho tak zničit pokud se vám podaří zneškodnit 3 reaktory, kokpit      nebo dva Gyro-stabilizatory.

Mechwarrioři
Mechové jsou ve hře řízeni piloty kterým se v Battletechu říka Mechwarrioři. Ti mají zdraví a dva atributy Gunnery a Piloting, čim nižší tim lepší, V některých situacích (např. pokud dostane enormní poškození, je napadnut zblízka, pohybuje se ve vodě atp.)  je třeba že si pilot musí hodit tzv. piloting check pokud neuspěje mech spadne na zem a způsobí si poškození. Gunnery se pak logicky používá při střelbě. Nejen stroj ale i pilot v některých situacích získavá poškození - při zasahu hlavy, padu mecha, výbuchu munice nebo enormním teplu.

 Po každém zraní přichazí test jestli mechwarrior neupadne do bezvědomí. Čím víc zranění pilot tím těžší je tento test přehodit.

Scénaře
Ačkoliv klasická Plzeňská vykosťovačka je paradní, Battletech má spoustu scénařu. Jenom Česko/Slovenská komunita vyvinula 8 různých scénařu které se hrají jak na casual play tak na turnajích. Většinou na nich kromě destrukce protivníka take musíte bojovat o objectivy, prozkoumávat atp. Další scenaře naleznete třeba v knize Total Warfare

Jak začít s Battletechem?
Nejlepší způsob jak začít je krabice Battletech - A Game of Armoured Combat jak už bylo řečeno obsahuje plastové mechy v hodnotě cca 9000 bodů (a další v kartonové podobě) , hexové mapy, Mech Record Sheety, pravidla a mnohé další. Cela krabice je vlastně vše co k hraní potřebujete, existují však modely dalších mechu, ruzná rozšíření, další hexové mapy a je jenom na vás kolik budete do BT investovat.

Miniatury
Co se týče miniatur zde je si myslím zakopaný pudl Battletechu, v AGoAC boxu najdete krasných 8 mechu (pokud si pořídíte starter box získate Griffa a Wolverina). Pak už se musíte obranit Iron Wind Metals které vytvaří velké množství ale bohužel některé z nich jsou važně za zenitem. To vše pravděpodobně změni Kickstarter který přinese více jak 90 nových plastových Mechů. Samozřejmně jako ve všech odvětvích wargamingu i zde existuje 3rd Party výrobci modelů, většinou se inspirují hrou MechWarrior Online/Battletech a na thingverse se taky par STL nachazí.





3D Battletech
Autoři Battletechu moc dobře ví že ne každého tahnou hexové mapy a že spousta lídí má radši ten vizualní zažitek které poskytují herní stoly klasického wargamingu. upravu pravidel zde stahnout na stránkách Battletechu jedna se spíš o pár kosmetických změn



Verdikt
Battletech i přes svoje staří nabízí velmi zajímavý gameplay, cenově patří mezi nejlevnější wargaming, není naročný na místo což je jednoznačně plus. I když má trochu složitejší pravidla každá bitva Battletechu vypraví příběh,
Velmi duležitý je i ten strategický a taktický aspekt hry - ať už u tvorby samotných falang přes pohyb až po rozhodnutí kdy střílet a kdy ne, což je určitě příjemná změna u dnešního trendu fastplay wargamingu.
Odrazující mohou být miniatury ale jak jsem psal i to se dá vyřešit.





pondělí 7. října 2019

Battletech Alpha Strike



Battletech wargamingová a Mil-Scifi franšíza kterou v roce 1984 poprvé představila firma FASA ve hře s názvem Battledroids (Název Battletech vznikl o něco později). Pod jmenovkou Battletech vzniklo několik deskových, sběratelských, karetních ale i počítačových her. Ve světě Battletechu se odehrává přes více jak 100 různých novel. Pro Battletech (nyní zvaný Classic Battletech) vzniklo nespočet rozšíření a během 36 let se "herní" svět Battletechu rozrostl v obří universum narozdil od většiny klasických Scifi světu neobsahuje vyvinuté mimozemské rasy schopné konkurovat lidem.

Samotný Battletech je především o bojích obřích robotu zvaných Mechové (V českém překladu od firmy Altar která vyšel v 90.letech se používal název OBR) ale postupem času se do hry přidali i tanky,pěchota, letadla a další technika.



Hra se odehrává v daleké budoucnosti 31.století po pádu lidské civilizace nesoucí název Star League z popela této říše povstalo 5 nástupnických státu které mezi sebou vedou nespočet válek a konfliktu. Později se do boje připojí tajemná invazní síla Klanů, o které se zjistí že jde o armádu Star League které během občanské války odešli do exilu a vytvořili nové lidské společenství. Ale nejsou to jen konvenční armády které svaději války ale i nespočet žoldnéřských jednotek.

Classic Battletech je detailní wargamingová simulace boje Mechu. Hra používá hexové mapy a
každý stroj je vybaven "sheetem" který obsahuje nejen zbraně a "staty" stroje, ale i detailní "mapu" stroje kde je vyobrazen pancíř ale i vnitřní struktura stroje. Pravidla jsou značně komplexní ale hra vás odmění jedinečným gameplayem.

Battletech Alpha Strike 
Je pokus převést Battletech do světa klasického tabletop wargamingu hry se odehravají na klasickém 4x6 stolu s "3D terénem. Sheety jsou nahrazeny kartičkami díky kterým neustřelíte nepřítelskému Mechovy ruku ale zrychluje se gameplay díky ktému jste schopni odehrát velké bitvy v rozumném čase (při počtu 16 Mechu na každé straně je realné odhrát během 2.5 hodiny).

Průběh herního kola
Hra používá střídavou aktivaci jednotek rozdělenou do fází. Na začatku kola si hrači hodí o inciativu a kdo prohral hýbe jako první svými jednotkami. V menších hrách se hrači střídají po jednotlivých modelech, ve větších hrách pak po jednotkách.
Ve střelecké fázy se pak hrači střídají ve střelbě jednotlivých modelu/jednotek ale poškození se vyhodnocuje až na konci kola.

 Na konci kola se nevyhodnocuje pouze poškození, ale i teplo (HEAT) které vzniká pokud používate více zbraní než jsou chladiče vašich stroju schopné vydržet - tím sice mužete zvyšit možné poškození nepřítele ale snižujete bojeschopnost vlastního stroje, některé zbraně mohou hodnotu heat zvyšit pokud zasahnou nepřítele (např. plamenomety u Mecha Firestarter)

Karty jednotek
Na levo je vidět kartička Středního Mecha Griffina. TP označuje typ stroje, zdali jde o letadlo, tank, mech atp. Další je SZ:2 což znamená jak velký je mech 2- znamená střední mech ten to atribut je duležitý při budovaní formací - některé formace např. Battle Lance potřebuje minimalně 2 mech o SZ 3.
Další je TMM určuje hbitost Mecha, čím vyšší tím horší je ho zasahnout. Hodnota MV značí pohyb modelu pismeno j že má k dispozici jumpjets tedy trysky a muže skákat na různé skaly, bodovy, nebo přeskakovat terenní nerovnosti.

V čtverci Damage je pak kolik jak velké poškození "rozdává" Mech v jednotlivých vzdalenostech. Short v BTAS znamená do 6 palců. Medium pak mezi 6-24 palci a nakonec long je víc jak 24 palců.

OV hodnota značí zbraně které mech normalně nepoužívá protože během střelby by jeho chaldiče
nebyli schopné kompenzovat horko. Pilot se však muže rozhodnout že tyto další zbraně použije ale tím se mu zvyší stupeň Heat scale. čim vyšší hodnota tím je Mech pomalejší, huř střílí a naopak je snažší ho zasahnout. Pokud Heat Scale stoupne na hodnotu S tak se Mech vypne a začne se chaldit a celé příští kolo nemuže nic dělat.




A: značí pancíř pokud je stroj zasažen nepřatelskou střelbou tak se hodnota poškození se označí na A.
v momentě kdy jsou všechny bíle čtverce označeny je pancíř poškozen a všechno poškození jde přímo do struktury mecha a každý další zásah kromě normalního poškození také způsobuje kritické zásahy které pak způsobují poškození systému a tím se Mech zhoršuje - muže také dojít k zásahu generatoru a celý mech bouchne ačkoliv má ještě nekolik S bodu k dispozici. Samozřejmně pokud klesne počet S bodu na nulu tak je stroj zničen.



Ve Special pak najdete různá specialní pravidla které mech používá - v připadě Griffona je to IF tedy nepříma střelba které umožnuje zasahnout jiné jednotky i když na ně on sám nevidí.

PV: značí kolik bodů stroj strojí. a následuje malá tabulka dole které ukazuje co jaky kritický zasah na stroji způsobí.

Scénaře, Formace, Prostředí

Alpha Strike obsahuje 5 zakladních scénářu - Stand-up fight, Capture the flag, King of the hill, hold the line a Reconnaissance. Každý z těch scénařu má 1-2 varianty takže relativně velký počet možností jak hrát. Formace při tvorbě armád jsou velice jednoduché a velmi variabilní většinou jde o 4 člené jednotky (Klany a armády Word of the Blake mají větší formace a to 5 členné v případě klanů a 6 členné v připadě WoB). Každá formace má nějaký požadavek napřiklad polovina stroju musí být SZ2 ale každá lance má pak nějaky lance. Napřilad již zminěná Battle Lance vyžaduje aby polovina Mechů byla SZ 3. Ale formace pak má k dispozici 6 lucky kostek což znamená 6 rerollu na hody na střelbu či control testy.
Kdo zná prostředí Battletechu/Mechwarrioru ví že se bojuje na mnoha ruzných světech od boju ve vakuum až po bitvy na ledových světech či pouštích. Alpha Strike samozřejmně obsahuje pravidla pro všechny tyto prostředí a ne nakaždý svět se daný mech hodí, Na ledových světech napřiklad nemusite přiliš řešit přehřívaní stroju, zatímco v poušti budou stroje které se snadno přehřejí meně efektivní.

Volitelná pravidla 
A protože i přes některá zjednodušení je to pořád Battletech v rozšířených pravidlech naleznete pravidla pro různou munici, pravidla ro letecké jednotky a výsadkové lodě, elektronicky boj, hry na hexových mapach a mnohé další ale tyto pravidla nejsou součastí hlavní hry takže pokud chce te Alpha Strike ve stylu keep it simple tak mužete tyto pravidla uplně vynechat.
Master Unit list
Alpha Strike kartičky si nekoupite ale na webovkách MUL naleznete všechny tyto kartičky, včetně filtrovaní dle ruzných parametru (éra,frakce, tonaž, typ atp.) a i samotný Alphastrike army builder.

Miniatury
Zde bohužel musím řict že ačkoliv je Alpha Strike skvělý systém a Battletech užasné universum miniatury jsou největší slabina ale i to se zase pomaličku mění k lepšímu.
Starter box s názvem Battletech: game of armoured combat obsahuje krom jiného 10 různých plastových mechu (2xAssault, 2x Heavy, 4xMedium a 2x light) a pohybují se okolo 1500 bohužel momentalně probíhá restock ale někteří dodavatele už tento set znovu dostali a dá se objednat, a jsou idealní na první hry Battletechu.

Pokud ovšem chcete jiné stroje musíte se obratit Irowind (v Evropě zastoupená firmou Ral Partha Europe) a i když výběr je bohatý problém některých sculptu je prostě v tom že jsou staré.

Naštestí žijeme 21.století v období 3D printu ale to je taková hodně šedá zona podobně jako v připadě Forumware u Epic:Armageddon. Nikdo vás za takové modely kamenovat u nás určitě nebude ale na zahraničních eventech mužete mít problém a nemusí vám dovolit s těmito "alternativními" modely hrát.Tyto modely které jsou většinou inspirované hrou Mechwarrior Online se nazývají MWO sculpty nebo MWO miniatury

V neposlední řadě v příštím roce by měli být hotovy jednoho z nejuspěšnějších kickstarteru v historie wargamingu, pokud nepočítáme serii kickstarteru od Reaperu. Battletech: Clan Invasion, ten si kladl jako cíl i vytvoření 32 plastových modelů mechu.
Tento Kickstarter utržil 2 586 421 dollarů (autoří doufali alespon v 30 000 dollarů) což ukazalo že Battletech rozhodně není mrtvý.
Verdikt
Battletech Alpha Strike i přes všechno pořád ten dobrý Battletech, a pokud chcete svadět velké bitvy ve světě Battletechu v rozumném čase je dost možná Alpha Strike to pravé pro vás, pokud však jste stalé na vážkách existují tzv Quick Start pravidla která jsou zdarma ke stažení a obsahují zakladní herní mechaniky, vytisknutelný terén i papírové modely takže si mužete hru téměř zdarma vyzkoušet a udělat si vlastní názor
https://bg.battletech.com/wp-content/uploads/2017/05/AlphaStrikeQuick-Start-Rules.pdf