úterý 21. dubna 2020

Coventry Military Academy I aneb jak hrát Battletech Alpha Strike základní mechaniky

Během "karantény" kterou vyhlasila vláda ČR v souvislosti s pandemii COVID-19 jsem začal hledat hru kterou bych mohl hrát s dětmi. V hře byli ruzné herní systémy LoTR, Age of Sigmar nebo třeba Battletech Alpha Strike, na kterého na konec padla volba. Ačkoliv jsem hráčem Classic Battletech tato hra mě v mnoha směrech příjemně překvapila, protože zaroveň je relativně rychlá a zjednodušení oproti CBT pomohlo, ja zaroveň dostatečně taktická a obsahuje mnoho možností jak si své armády "přizpůsobit" v tomto serialu se podíváme na zoubek tomu jak se v jadru hra hraje, vysvětlíme si jak fungují karty jednotek.

Battletech Alpha Strike sice sdílí svět z původním Battletechem(tzv. Classic Battletech) Ale jedná se uplně o novou hru ale nelze na ní nahlížet jak náhražku za tento systém. CBT je dá se řict detailní simulace boju těchto bojových robotu obsahující mnoho detailu což je v případě větších bitev (tedy víc jak 4 na 4) kamen úrazu. Na druhou stranu Alpha Strike je mnohem streamlinovější verzí která se primarně zaměřuje na combined-arms tedy nejen bojem mechů ale také pěchoty, helikoptér, VTOLů nebo třeba tanků. V serialů Coventry se podíváme Alpha Striku podrobně na zoubek

Herní kolo
Herní kolo v BT Alpha Strike (dále již jen AS) je rozděleno do 4 fázy:

  • Iniative phase (Fáze Inciativy) - zde hrači hazejí a určují kdo se bude pohybovat a střílet jako první
  • Movement phase (Pohybové fáze) - Zde se podle inciativy hračí střídají v pohybu jednotlivých jednotek/formací
  • Combat phase (Bojová fáze) v této fázy hrači střílejí a bojují zblízka
  • End phase (Konec kola) - v této fázy se vyhodnotí výsledky střelby resp. začnou platit, přehřívaní strojů, zdali byl scénář splněn atp.

Nejduležitejším aspektem hry jsou karty jednotek nyní si jednu takovou kartu popíšeme
  1. Jména a varianta stroje.
  2. PV neboli bodová hodnota stroje aneb kolik stroj stojí při vytvaření armády
  3. Typ jednotky například Thunderbolt má zkratku BM což znamená že se jedna o Battlemecha ale muže jít třeba o pěchotní jednotku 
  4. Size neboli jak je jednotka velká podobně jako v původní hře jsou i zde stroje podle velikosti do 4 kategorii 1 - Light, 2 - Medium , 3 - Heavy a 4 - Assault
  5. TMM neboli Target Movement Modiferer určuje "obratnost" stroje, pokud se stroj v kolo pohne a nepřítel na něj v daném kole bude střílet dostane k cílovému číslu tento modifikátor.
  6. Pohyb o tolik se daná jednotka muže v kole pohnout. za číslem v palcích muže být písmeno které specifikuje pohyb například mechové mohu být vyzbrojení skokovými tryskami bude za pohybem písmeno j (např 8" j ) ale různé jednotky mohou mít i jiný typ pohyb např. helikoptéry, ponorky atp.
  7. Role určuje standartní bojovou roli jednotky - tento atribut je duležitý při tvorbě formací během tvoření armády
  8. Skill určuje schopnost pilota nebo posádky  a určuje základní cílové čislo pří útoku čim nižší tím je pilot/posádka lepší.
  9. Poškození v jednotlivých dostřelech ty jsou celkem 4 ale běžné jednotky používají 3: Short (do 6 palců) Medium ( >6"-24"), Long (>24"-42") a Extreme (>42"). Extremní dostřel používají jenom některé jednotky. U zkratky daného "range" dostřelu se nachazí modifikáto který se přičte k zakladnímu cílovému číslu pokud střílíte v tom rozsahu (např. M (+2) znamená že k cílovému číslu přičtete +2) a pod tím počet bodů poškození které útok pokud se trefí způsobí. Pokud hrači preferují větší nahodou v optional rules existují dvě varianty první je tzv. Multiple damage rolls - zde si hrači hodí za každý bod poškození které by stroj měl způsobit kostkou na 3+ způsobí jeden bod poškození ( útok vždy způsobí alespoň jeden bod poškození). Druhou variantou je Multiple attack rolls zde za každý počet damage který v danem rangy má hazí na útok tzn. (Thunderbolt má v medium range damage 3 bude mít 3 útoky - způsobující 1 poškození a na každý bude hazet zvlašt,hlavní výhodou tohoto systému je to že mužete útočit na 2 různé cíle místo jednoho.
  10. Overheat value jednotky bývají vyzbrojeny zbraňovými systémy které jsou však za hraní chlazení a schopností stroju. Hodnota OV počet poškození které mužete přidat při střelbe na kratkou a střední vzdalenost vyměnou za 1 bod horka neboli HEAT. jednotky které se přehřívají pak húře střílejí a mohou se i na 1 kolo vypnout.
  11. Armor a Structure - pancíř a vnitřní struktura stroju jsou v podstatě "životy" nejprve jsou odstraňovány body armoru a poté jde poškození do structure v momentě kdy jsou všechny tyto "body" zničeny je stroj zničen. Po každé když je útok zasahl structure je způsoben kritický zásah
  12. Specialní abilites - specialní schopnosti stroju a pilota těch je celá řada ale díky tomu jsou jednotky unikatní a zachovávají se feel BT universa
  13. Critical Hit: Slouží k označovaní kritckých zásahu které stroj utrpěl 
Nyní se podrobně podíváme na strukturu herní kola a jak jednotlive fáze probíhají
Herní kolo tedy začíná fází inciativy (Iniative Phase) kde hrači hodí 2d6 hrač který hodí více vyhral inciativu.

Hráč který prohrál inciativu pohne první formací/Falangou; ( to jsou většino 4 - 6 jednotek podle frakce) a poté protivník pohne jednou svou formací a takto se střídají dokud se všechny formace nepohnou. Narozdíl od podobných her zde není koherence a i když jednotky jsou ve formaci nemusí se držet pospolu. Terén je rozdělen do několika kategorii, napřiklad mělka voda, lesy, obtížný terén atp. do některého typu terénu některé jednotky nemůžou.  

* Pokud se hraje menší formát (napřiklad pokud je pouze 1 formace proti 1 formaci) se hrači střídají po jednotlivých jednotkách 

Příklad: Jednotky Cappelanské konfederace (zelení) čelí silám Spojeného Drakonisu (červení). Hráč Capelanské konfederace vyhrál inciativu a tudíž hráč Drakonisu vybere formaci a pohne s ní (1), Jeho protivník vybere formaci a pohne se (2), poté Spojený Drakonis provede pohyb z další formaci (3) a nakonec hráč konfederace pohne svou poslední formací

Bojová fáze

Během této fáze opět začíná hráč který prohrál inciativu a vyhlásí se všemi modely střelecké útoky i útoky zblízka. vyhodnotí cílová čísla jednotlivých jednotek a hodí 2d6 na útok za každou jednotku (pokud se nepoužívá varianta Multiple Attack Rolls) a poté to samé udělá protivník. Narozdíl od většiny her se však poškození se aplikuje až na konci kola, tudiž mají všechny jednotky šanci zautočit i kdyby byli protivníkem zničeny v tomto kole.
Pokud se povede hrači při hodu na útok hodit 12 na kostkách automaticky kromě poškození způsobí kritický zásah,  který eventualně muže i zničit uplně čerstveho mecha.

Boj zblízka se vyhodnocují uplně stejně jako ty na dalku vyjimku tvoří Charge a Death from above který začinají už v pohybové fázy a vyhodnocují se až v combat fázy.

Příklad: Locust a Cicada útočí na Drakoniského Hellspawna který se ukrývá v lese. Hrač Drakonisu vyhrál inciativu takže jeho protivník vyhlašuje a vyhodnocuje útoky jako první. První střílí Cicada která musí hodit na kostkách 7+ (Skill Cicady je 4 což je základní cílové číslo, postih za vzdalenost je 0 a TMM Hellspawna je 2 a nachazí se v lese +1 = 7) hráč tedy hodí 2 kostky a padne mu 6 a tudiž minul, poté stříly Capelanský Locust (modifikátory jsou v tom připadě stejné) a padne mu 11 zásah na krátkou vzadelnost způsobuje Cicada 1 bod poškození a hrač Hellspawna zaškrtne na jeho kartě jeden bod armoru.poté je řada na hrači Drakonisu který Hellspawnem střílí na Locusta kde je cílové číslo také 7 (Skill 4, TMM locusta je sice 3 ale Hellspawn stojí na okraji lesa takže nemá postih) a hodí 12 útok způsobil kritické poškození. Hrač tedy hodí na tabulce kritických zásahu a padne mu 2 což znamená výbuch munice pokud by stroj měl specialní pravidlo ENE nebo CASE nemuseli by být tento kritckýcký zasah fatalní ale protože Locust nemá žadné podobné pravidlo je stroj zničen

A nyní nástavá poslední fáze - End phase.
V této fázy se řeší přehřívaní - stroje které minulé kolo používali OV na zvýšení útoku se chladí, ty které překločili míru tepla se vypínají.
Vyhodnocují se zdali byli splněny cíle scénaře a které jednotky budou ustoupovat protože jsou přiliš poškozené.

Tímto jsme se podívali na základní mechaniky hry Alpha Strike v příštím díle by jsme se podívali na Scénaře, Battlefield support a tvorbu armády




Žádné komentáře:

Okomentovat