pondělí 25. ledna 2016

5Core Company Commander

5Core Company Commander jsem hrál před časem, ale nikdy jsem se nedostal k tomu abych napsal českou recenzi nyní však jsem se rozhodl že tuto chybu napravím.

5core Company Commander je hra určena pro wargaming v moderní eře - tedy z období po 2.světové válce až po dnešek z dílen Ivana Soresena znamého mezi 15mm komunitou jako Weasel. Stojí za hrami jako je Fast and Dirty, No end in sight nebo třeba Brigade Commander.

V této hře se stanete velitelem pěší nebo mechanizované roty. bude velet svým mužům a přiděleným podpůrným jednotkám jako jsou tanky, obrněná vozidla, minometná družstva atd. Tím že se pravidla nezaměřují na určitou éru nejste zasypani tunou ruzných pravidel. Hra nemá složitá pravidla ale nabízí mnoho ruzných taktik a strategii.

Nyní se podíváme jak hra funguje. Systém funguje na bazi IGOYGO - vícemeně. na začatku kola hodí hráč kostkou pokud mu padne 2-5 muže své jednotky aktivovat normalně ale pokud padne 1 mohou se jeho jednotky přesunout - ale pozor někdy muže udělat to samé i protivník. pokud padne 6 rozpoutá se peklo a všechny jednotky na stole mohou střílet i když teď není jejich kolo. Během normalní herní sekvence neaktivujete nikdy všechny své jednotky ale mužete aktivovat jednu jednotku za každé tři jednotky na stole. mužete také náraz aktivovat tři jednotky pomocí platoon orderu - ale jde pouze o název tyto jednotky nemusí mít spolu nic společného.

Pohyb je celkem snadná zaležitost, pěchota se pohybuje o šest palců, pokud není v těžkém terénu a nestřílela muže použit dash a pohnout se o dalších 6 palců. Vozidla se pohybují rychleji. Pěchota je schopna překonávat různé překažky - jako potoky, ploty atd. ty existují ve dvou kategorich - easy a hard. Oba typy překažek zastaví vaší pěchotu. v připadě easy však na začatku dalšího kola muže jednat. Hard překažky překonávají vaši vojaci celé další kolo. kryti se v terénu je také velmi zajimává herní mechanika - mužete zvolit zda vaši vojáci se budou skrývat - v tom připadě nemohou střilet ale ani nepřitel na ně nemuže střilet (pokud je nenapadne zblízka nebo je prostě neobejde) nebo pouze ja kryt nepřítel na ně muže střílet ale oni také a navíc jim to dává nějakou tu ochranu.

Displacement je velmi zajímavá mechanika, když poprvé jednotka se ocitne v LOS nepřítele, a nehýbe se přesune se o d6 nahodným směrem, to jí muže dostat do boje zblízka (close combat) což představuje připravenou lečku.

Střelba pěchoty je velmi jednoduchá mechanika. za normalních okolností používá při střelbě dvě kostky - jednu "shock" a  druhou "kill".  "shock" kostka poškozuje morálku a číní družstvo neefektivní v boji, ale pouze kill kostka muže zničit družstvo. musíte na kostce hodit 1 nebo 6 a 6 je vždy lepší.  pokud jednotka střílí na vzdalenost 6" získáva další "shock" kostku. některé jednotky mohou mít specialisty (napřiklad kulomet/MG) které mohou zvyšit počet kostek. Pokud je družstvo demoralizované, musí se sjednotit než muže dělat akce. Narozdíl od jiných her však pokud je v blízkosti spřatelená jednotka, je pravděpodobnost že se sjednotí vyšší (přichod posil a podpůrná palba má lepší dopad na morálku vojáku pod palbou)

Během protivníkova kola pokud jednotka nestřílela muže reagovat na jednotky které se přesunou do její LoS. Tato palba není tak efektivní jako normalní ale muže protivníkovy zkomplikovat plány.

Boj zblízka je rychlý. oba hrači hodí D6 a přičtou/odečtou modifikátory. boje zblízká jsou rychlé a smrtící.

Pěší družstva jsou rozděleny do několika kategorii které se od sebe ruzně liší jestli mohou zahajit boj zblízka, kolik mají kostek atd.

Těžké zbraně jsou trochu jiný kalibr spadají se ruzné protitankové kanóny, těžké kulomety, Rakety země-země atp. Kulomety a podobné zbraně jsou idealní na zastavení nepřátelské pěchoty ale muže jim dojít munice a budou další kolo přebíjet. Lehké minomety jsou jednoduché vyberete cílovou jednotku a hodíte kostkou a všechny jednotky do 4" dostanou stejný výsledek. Střední minomety fungují podobně ale mají větší rozptyl (6") a mohou se pokusit i o spekulativní střelbu tj. na jednotky které nevidí ale vystřel se odchýlí o D6" nahodným směrem. PTŘS nemohou střílet na krátké vzdalenosti ale mohou zasahnout i cíle které se skrývají. Naleznete také pravidla pro kouřové granáty a střely

Vozidla fungují trochu jinak než pěchota, pohybují se stejně jako pěchota ale mohou uviznout v obtížném terénu nebo když překonávají překážky. (pouze pásová, kolová vozidla nemohou překonávat překažky či jezdit v obtížném terénu. Během reakcí nemohou používat své hlavní zbraně a mohou obrané zbraně použivat na krátkou vzdalenost. Kvuli zjednodušení mají tři kategorie v zavislosti na typu cíle. Threating shot, kill shot, overkill shot. Threating shot pravděpodobně cíl jenom škrabne, kill shot už ohrožuje cílové vozidlo a u overkillu je téměř jisté že cílovou jednotku zníčí. Pokud střílí autokanón na Abrams jde o threating shot, ale pokud napříkad T80ka střílí na transporter M113 jde o overkill. Pokud střílíte na bok nebo zadní pancíř kategorie se počítá jako o jedná vyšší  (např. z kill shotu se stává overkill).

Pravidla jak už u Weasolových her bývá obsahují generatory nahodných armád, pravidla pro solo hraní, nahodné udalosti pro bitvy a kampaně. Company Commander jsou vyborná pravidla pro obyčejné hrače kteří hledají takticky zajímavou hru pro moderní boj ale nechtějí být zasypaní tunou různých tabulek a statistik. Budete muset vhodně používat své jednotky a terén aby jste dosahli vítězství.  A to je lepší než mít statistiky na 10 různých variant tanků Abrams.