pátek 21. února 2014

Recenze Bolt-Action


Bolt-Action je hrou z dílen firmy Warlord games proslavené především historickým wargamingem. Bolt-Action (dále jen BA) nás zavede na bojiště druhé světové války a to v měřítku 28mm, a to nejen na bojiště v Evropě ale i v Pacifiku či Africe. za pravidly stojí relativně velká jména jako je Rick Priestley a Alessio Cavatore (spolu vytvařeli mimo jiné hry LOTR a Warmaster)

Je třeba říct že tato hra není konkurence Flames of war obě hry mají jiné měřítko jak miniatur tak i jak velkou bitvu představují. Zatímco FoW představuje boje posílených rot BA se zaměřuje na hrdinské činy jednotlivých družstev pěchoty a většina her nebude větší než několik družstev pár vozidel (většinou 2-3) a podpůrných zbraní. Obě hry určitě zaslouží pozornost a osobně si myslím že BA má silný potencial.

Aktivace jednotek
Začneme tím jak se vlastně BA hraje, čimž se dostaváme k zajímavému a jistě diskutabilnímu systému aktivace jednotek. Narozdíl od ostatních her zde není hod na iniciativu který nahrazuje tzv.Dice cup - jedná se o krabičku,hrneček ve které jsou tzv. Order dice - jedná se o šestistěnné kostky na kterých jsou vyobrazeny akce které mohou vaše jednotky (družstva,vozidla) vykonat. počet těchto kostek je stejný jako počet vašich jednotek (Každý hráč má k dispozici jinou barvu). Dice cup je na začatku kola "zamíchán" a vytahne se kostka a ta se dá hrači kterému patří a ten muže aktivovat libovolnou akci. pokud ovšem jednotka pod těžkou palbou (má minimalně jeden status pinned) musí podstoupit "Order check" pokud uspěje muže akci provést pokud ne nemuže dokonce kola dělat nic, samozřejmně místo akce se mužete pokus družstvo seskupit a zbavit ho pinned statusu. pokud ovšem při hodu padnou dvě šestky stane se FUBAR jednotka ztratí nervy a podle následného hody pak uteče z dané pozice nebo omylem si splete zpřátelenou jednotku za nepřítele a zahají na ní palbu.
po aktivaci této jednotky se vytahne další kostka a tak se pokračuje až dokud nejsou všechny jednotky na stole aktivovany. tento systém samozřejmně náhráva kooperačním hrám kdy se na obou stranách sejde více hráču.

Dakka Dakka
Samozřejmně stejně jako v každé Wargame i zde dojde na střelbu i boj zblízka. Vyhodnocení střelby je velice jednoduché - nejprve hráč vyhlasí střelbu, cíl pokud nebyl ještě aktivován muže vyhlasti akci "down" a vojaci zalehnou, sice jednotka nemuže vykonat žádnou jinou akci ale nepřitel dostane postih na zásah. každá zbraň má kromě dostřelu (range) také attribut shoots který určuje počet kostek při útoku zatímco voják vyzbrojený puškou hazí 1 kostkou, voják vyzbrojený samopalem hazí kostky 4. hráč který střílí pak hazí počty kostek za své zbraně a jeho cílové číslo je 3 , které však mužou změnit různé modifikatory (například vzdálenost,kryt,počet pin markerů umístěných na střílející jednotce) po té nasleduje hod na poškození  zatím co zranit pěchotu či neobrněné cíle je možné i pěchotními zbraněmi zničit tank nebo jiné obrněné jednotky nelze. pokud je obrněné  vozidlo zasaženo a poškozeno hazí se na tabulce co se sním stalo muže být imobilizovano,zničeno, otřesená posádka atp.

Steč neboli Assault probíha velice podobně ale stejně jako při střelbě pokud utočník vyhlasí charge pokud je dál jak 6" od cílové jednotky a ta nebyla aktivovana muže tato jednotka vyhlasit střelbu a pokusit se nepřítele zneškodnit dříve než zautočí. pokud se však modely útočníka dostanou do kontaktu začíná boj zblízka. nejprve útočník hází jednou kostkou za každý model v jednotce na poškození (všechny zásahy jsou automatické) poté obránce odstraní ztráty, pokud mu přežili modely v jednotce útočí zpět. jednotka která utrpěla větší ztráty je automaticky zničena. pokud dojde k remíze boj začíná nanovo.

Morálka
Každá jednotka má své hodnocení zkušenosti - inexperienced,regular,veteran které nejen že určuje jak velkou mají morálku ale také jak těžké je jim způsobit poškození (např. pěchotu inexperienced zničite na 3+ ale veterány až na 5+) morálku také snižují pin markery každý pin marker dává snižuje morálku o jedna. a co že jsou ty Pin markery? pokaždé kdy obdrží jednotka jeden nebo více zásahů získáva jeden pin marker který snižuje jejich boj schopnost, pokud obdrží počet pin markerů jako je její morálka jednotka ztratí vůli bojovat a je rozprašena, její vojáci se vzdají nebo se rozprchnou. Pokud během střelby padne více jak polovina jednotky musí složit morale test cílem je hodit stejně nebo meně než je současná morálka jednotky, pokud tento test nesloží je jednotka taktéž rozprašena

To ostatní
Samozřejmně nebyla by to druhá světová válka kdyby hrači neměli k dispozici leteckou
podporu,dělostřelectvo, zdravotníky,těžké zbraně, protitankové kanóny, samozřejmostí jsou pravidla pro boje v budovách, kouřovou munici.
ve hře je obsaženo šest základních které zaručí neomezenou zábavu ale také skvěle vyvažení na připadných turnajích.
Velmi zajímavou sekci tvoří tvorba armády která vám poskytne velkou svobodu ve tvorbě jednotek a umožní vám postavit velice zajímavé armády. V základních pravidlech vám nabídne 4 základní armády pro Late war od Normandie až po pád Berlína. jsou to USA, Britský Commonwealth, Sovětský svaz a samozřejmně Německo. Různá rozšíření která pro hru vyšla vám umožní také nasadit Americkou Námořní pěchotu či Japonské císařské vojisko nebo například jednotky v Africe, možností je prakticky neomezeně. navíc každá strana konfliktu má pár specialních pravidel navíc, zatím co americká pěchota  pohybovat se a střílet bez postihů,Němci mají vykonější kulomety a Rusové třeba jedno družstvo zdarma

Dle mého názoru má BA velkou budoucnost a je třeba opět říct že tato hra nabízí unikatní zažitek z bojišt 2.světové války diametrálně uplně jiný než Flames of war a myslím že stojí za vyzkoušení.
Pokud vás tento članek zaujal určitě bude naštivte tyto stránky obsahují forum,různé recenze a battlereporty této hry