neděle 14. dubna 2013

Heavy Gear Blitz!

Heavy Gear blitz jsem zmiňoval v souvislosti vydaní pravidel zdarma na Drivethrurpg.com nyní se však HGB je a co nám přináší.
zaměříme na to co vlastně

Heavy Gear
Heavy Gear se objevil někdy v 90.letech jako karetní hra, časem se objevila Taktická RPG hra která prodělala tři edice, ve Spojených státech proběhl dokonce Heavy Gear v podobě TV serialu a nakonec se objevil poslední inkarnaci Arena a pravě zmiňovaný Blitz!
Heavy Gear si původně bral inspiraci z Anime pod názvem Armoured Troops VOTOMS ale postupem času byl vymyslel velice komplexní svět na odlehlé planěte Terra Nova.
HG narozdíl od třeba Battletechu či CAV se nezaměruje na boje velkých bitveních mechů (i když také se ve hře objevují) ale na Geary které jsou v podstatě jednomístné stroje vysoké od 3,7 do 5,5m .

Setting
Setting HG je velice rozsáhlí , zavede nás do konfliktu který trvá již několik století. HG se odehráva přibližně 4000 let v budoucnosti kdy lide kolonizovali různé světy ale nikdy nebyli  jednotnou meziplanetarní rasou. při politickém úpadku se mnoho světu od pozemské vlády rozdělilo a vytvořili vlastní imperia mezi nimi i svět Terra Nova. Když CEF sjednotil Zemi pod jednotnou vladu rozhodl se že opět sjednotí kolonie, ačkoliv se několik kolonii podařilo vratit pod nadvladu CEF, tyto jednotky utrpěli drtivou porážku pravě na Terra Nově. kde se podařilo kolonistům Terra Novy jednotky CEF vytlačit s celého solárního systému.
Terra Nova je obyvatelný svět ale těžko ho srovnávat s naším světem. Voda zde existuje pouze na polech a v podzemí proto většina měst se sdržuje okolo těchto polu a vytvořili dvě silné supervelmoci, CNCS - the Confederated Northern City States a AST - Allied Southern Territories tyto alliance které lze přirovnat k NATO a Varšavské smlouvě. mezi uzemí těchto zemí existují tísíce a tísice kilometrů pouště zvané Badlands zde existuje několik menších městských státu a menší země jako Peace River nebo základna CEF Port Arthur. CNCS a AST spolu vedli dlouholetou válku než uzavřeli dočasné příměří když CEF zničilo Peace River za pomocí anti-hmotové nálože , což byl počátek druhé invaze CEF.

Arzenál
Pateří většiny armád na Terra nově jsou Geary tyto 4m mašiny jsou relitvně levné a zaroveň velice univerzalní stroje na bojišti schopné plnit mnoho bojových rolí. CNCS,AST i Peace River mají vlastní Geary vyraběné v mnoha různých konfiguracích a variantách. to co odděluje Geary od Striderů teda podobných mechů použivaných na Terra nově je jejich alernativní pohybový systém zvaný SMS - Secondary Movement system. na nohách těchto strojů jsou umístěna kola která umožnují se po silnicích a jiných pevných površích pohybovat velkou rychlostí a překonávat tak snadnou velké vzdálenosti , a přepnout do normalního modu v neprůjezdném terénu.
Heavy Gear nejsou žadné ultimatní super jednotky ale prostě jenom vyplňují prazdné místo mezi pěchotou a tanky. nejsou tolik flexibilní jako pěchota ani obrnění jako tanky ale přesto tyto jednotky jsou schopné přemanévrovat a zničit těžkými zbraňěmi které mohou Geary nést.

Kolonie a CEF nepoužívají jednotky jako Terra novské národy napřiklad CEF obsahuje hlavně Hovertanky které jsou nejmobilnější ze všech jednotek původně CEF neměli Geary to teď pomalu začínají dohanět projektem Frames který je kombinací Hovertanků a technologie Gearů. Caprice zase používá pouze 4 nohé Stridery které jsou schopné zdolat jakýkoliv terén. Utopie zase sazí na haldu bojových dron a minimum Gearů.

Pravidla

Hlavní pravidla hry naleznete v knize Heavy Gear Blitz!: Lock and Loaded který obsahuje pravidla,fluff i armylisty. kromě pravidel zde tedy naleznete armylisty pro armády  Severu a Jihu - kde každá obsahuje několik  pod frakcí armády Peace River,Port Arthur Korps a Badlanders. samozřejmostí jsou kompletní staty  a specialní pravidla. Samozřejmně existuje několik dalších knih napřiklad Terra Nova Gambit obsahující jednotky CEF a jejich spojence z Utopie nebo Black Talon, pojednávající o specialní jednotce Sjednocené Terra novy. každá kniha přinaší nová pravidla a jednotky ale také posouvá herní příběh trochu dále.
Jednotlivé jednotky (Tanky,Geary nebo i týmy pěchoty) jednají na bojišti jednotlivě a jsou združovany do Combat group. není zde žádna nařízená koherence jednotek  ale z důvodu ruzných pravidel (napřiklad Eletronic Warfare) bude stejně jednotky držet v nějakých koherencích. Každá jednotka má Stat karty kde jsou vypsany všechny duležité údaje, tyto karty najdete v knihách Heavy Gear nebo je lze stáhnout na webových stránkach hry. na kartách najdeme pancíř,pohyb a samozřejmně zbraně a různé modifikatory.

 Pod povrchem se nám nabízí velice zajímavý systém který drží hrače v akci ať už jde o střídavou aktivaci hraču po combat groupach nebo hod na útok při kterém hazí utočník i obrance a měří se Mos (Margin of success - uspěšnost/neuspěšnost útoku). MoS pak nasobí Damage Multiplier zbraně která byla použita.
poškození se pak porovnáva s pancířem jednotky a způsobí dané poškození většinou mají jednotky tři stupně poškození. celkově zbraň muže způsobit tři stupně poškození light,heavy a overkill zatímco první dva většina jednotek muže ustát overkill prostě jednotku vypaří. zajímavím faktorem jsou různé taktiky které vám pravidla umožní ať už jde o Coordinated fire - kdy velitel combat groupy zaměří cíl a všem ostatním podřízeným dá rozkaz k palbě na tuto jednotku. nebo křížová palba kdy chytnete protivníka do palby z několika směru nebo použití laserového markerlightu na zaměření řízených střel. to všechno vám dáva různé modifikatory a zvyšuje vaše šance na uspěch. velice zajímavé je že ve hře podobně jako ve FAD,Stargruntu a dalších hrách používate dvě kostky a berete pouze vyšší hod.

Hra si drží svůj Hard-scifi feel proto zde nalezneme hodně realistických prvků. jednotky mohou zaměřovan zbraně z nepřímou střelbou (minomety,AGL atp.) ale i označovat cíle pro navaděné střely, vzdušné údery i dělostřelectvo. armády také mají command pointy které lze použivat na ruzné rerolly,další akce nebo specialní manévry.

Elektronicky boj hraje také velkou roli na bojišti ale většinou blokujete komunikaci nepřítele tzn. pokud volá letecký nebo dělostřelecký úder nebo vydáva specialní rozkaz a jednotky nejsou v autocom rozsahu mužete pomocí ECM hodu proti jeho COM hodu zkusit siginal blokovat.

Armády také mají "Support Points" za které nakupují letecké údery, opevnění, dělostřelectvo nebo další command pointy.Letecká podpora není aktivní na stole jako třeba v podobě 40k ale abstraktně za pomocí markerů zatímco bombardery jsou určeny k ničení pozemních nepřatelských sil,mužete také za SP nakoupit stíhače které bombardery zniči dříve než se k bojišti dostanou. Letecké útoky jsou velice destruktivní ale mají jenom limitiovany počet použití..

Frakce
Stavění armád v Blitzu se velice podobá stavbě armád v jiných herních systémech tzn. že hrači se dohodnou na Threat value (normalně 500-1500 bodů) za které nakupují jednotky. combat groupy dokupovat další vybavení měnit standartní stroje za jiné, nakupují veteran skilly a mnohé další. kromě Threat value se stavba armády také řídí podle Priority Level který určuje co je daná armáda zač zatím co PL1 jsou většinou tylové jednotky a tudiž mají minimum bojové podpory obsahují meně specializovaných a veteránských jednotek zatímco jednotky na PL4 jsou elitní útvary s maximalní podporou. to zase vyvažují tím že během scénaře musí splnit více cílů mise.

Northen Guard
NG jsou ozbrojené jednotky CNCS, kromě této zakladní verze mužete zvolit i některou z variant tohoto listu pokud se rozhodnete hrát konkretní městský stát CNCS - napřiklad  United Mercantile Federation Army je měně početná ale disponuje tím nejlepším vybavením a nejmodernějšími Geary oproti tomu Western Frontier Protectorate používá zastaralé vybavení ale má k dispozici více strojů. všeobecně lze říct že NG je dobrou armádou pro začatečníka protože je vybalancovaná a má velké množství navaděných střel.

Southern Republic Army
Stejně jako armády severu i armády AST mají několik variant listu SRA je armáda dost podobná NG s tím rozdílem že ma možnosti jak vytvořit elitní jednotky aniž by musela použivat elitní sloty má všech několik nevyhod a musí nakupovat drahé specialní vybavení které o které se u ostatních armád nepotřebujete. samozřejmně opět naleznete několik variant jako napřiklad Mekong Peacekeepers kteří se specializují na boj zblízka nebo Humanist kteří disponují hightech vybavením ale jejich posádky nejsou tak dobře vycvičené.

Port Arthur Korps
PAK jsou zbytky invazních sil CEF které se usadili na planetě když zbytek jejich armády ustoupil a založili kolonii jmenem Port Arthur na počest velitele který vedl invazní sily. značně se liši od zbytku armád na Terra nově protože páteř jejich sil netvoří Geary ale hovertanky rychle stroje vybavené spičkovými zbraněmi. Geary jsou v jejich armádě spíše doplňkem a jedná se o stroje sehnane na černém trhu v poslední době však začinají nasazovat framy geary jejich vlastní výroby používající pohoný systém hovertanků.

Peace River
Ačkoliv s Peace River chtěla udržet svojí neutralitu v konfliktu byla do něj vtažena a vyvinula vlastní řadu gearu ale používa i stroje z produkce severu či jihu. jejich jednotky jsou perfektně vybavené a vycvičené bohužel díky rozloze a počtu obyvatel PR jsou tyto armády menší než Severu či Jihu.

The Leagueless
Pro hrače kteří nechtějí hrát velké strany z různých důvodu - limitující vystroj nebo jim prostě nesednou mohou hrát armády které nepatří k žadné z velkých stran - muže se jednat o žoldnéře nebo napřiklad armády menších nezavislých státu nebo i najezdníky z pouště. Jejich listy mají více možnosti co se týče volby stroju ale jsou limitovani na podpůrných možnostech a jednotkách.

Další frakce

Ty naleznete v dalších knihách, nikoliv zakladních pravidlech proto se jim nebudeme zde věnovat ale patří mezi ně invazní sily CEF nebo i Elitní jednotky Terra novy Black Talons ale mnohé další.

Hlavním problémem Heavy Gearu nejsou pravidla ale cena modelů která je značně veliká ale pokud se člověk dokaže přes toto přenést nabízí pravidla mnoho taktických možnosti a skvělou wargamingovou zaležitost.

otázka tedy zní jste připraveni vést své Geary do bitvy?




Žádné komentáře:

Okomentovat