čtvrtek 18. dubna 2013

Critical Mass 15mm Scifi Company Level Battle System

Critical Mass je hra z dílen Critical Mass Games. Tato firma je velice známa v okruhu scifi 15mm hlavně díky
ARC Troops což jsou modely určené pravě pro tutu hru. Critical Mass je raritou v oblasti Scifi 15mm protože jako jedna z mála (do hlavy my přichazí akorat Future War commander) je zaměřena na boj na urovni roty. Podobně jako ve Flames of war i zde nevelíte družstvům ale četam. Oproti FoW tato hra nenabízí tolik možností nicmeně pro boj v budoucnosti postačující, samozřejmně tu najdete Výsadkaře,Grav-tanky ale třeba i orbitalní útoky či evakulace jednotek které utrpěli těžké ztráty.

 Hra využívá střídavou aktivaci jednotek i když osobně si myslím že díky chytrému způsobu reakcí by klidně mohl systém být IGOYGO. každá jednotka muže být aktivovana za kolo pouze jednou při čemž má na výběr z několika akcí. jednotky které nebyli ještě v tomto kole aktivovany mohou zareagovat buď akci overwatch kde zautočí nebo take cover kdy se jednotky kryjí před nepřátelskou palbou

Každá jednotka samozřejmně má určitě statistiky zde to je samozřejmně typ jednotky který určuje jak rychle se bude pohybovat dále Rdef - což je obrané číslo proti útokum na dálku, Cdef což značí obrané číslo v boji muže proti muži.A se používá také používa v boji na blízko a značí kolik útoku má jednotka. ML značí morálku, armour se používá  pouze u vozidel

Zbraně mají obdobné statistiky ale trochu jiné : RNG značí dostřel,AD počet kostek který daná zbraň hazí  při útoku, DAM určuje poškození proti pancíři (pokud jednotka je pancéřovaná nebo vlivem okolnosti je počítana jako pancéřovana hazí se 1d6+DAM ratingy zbraně jestli se podařili jednotku dostat do ne boje schopného stavu či zničit) a specialní schopnosti  zbraně.

jednotky jsou v podstatě rozděleny do tři kategorii - Infanty,gun,vehicle přičemž vozidla se dělí na
walkery,wheeled,tracked,grav a VTOL. toto rozdělení je (vyjma VTOLu které mají specifická pravidla) z důvodu pohybu.

Velice zajimavý aspekt je v hodu na morálku při velkých ztrátach je ten že se narozdíl od většiny her hazí až ve třetím  a nasledných kolech a v danem kole vždy musíte utrpět ztráty.

Protože hra se neodehráva v první světové válce mají samozřejmně jednotky k dispozici rozsáhlé komunikační prostředky které jim umožnují lépe koordinovat bitvy na bojišti.
samozřejmně Communication složí k volání různých orbitalních i dělostřeleckých útoku ,evakulace zraněných nebo třeba povyšenní některého z týmu v jednotce kde byl zabit velitel ale třeba i k rušení nepřatelské komunikace aby jste zabranil některé z těchto akcí. kostky na komunikaci vám generují jednotky s comm special skillem a při tvorbě armády si mužete nakoupit kostky do začatku.

Kniha samozřejmně obsahuje armylist pro armády z rangů Critical Mass Games kterou jsem celkem 4 -lidé z ARC Fleet, psovití Protolene Khanates, velmi početne ješterky s Kaamados Dominion až po tajemné Praesentia spolehající na své robotické službníky.

Paradní věc která se však povedla je vydaní doplňkových pravidel na počest uspěšnýho Kickstarteru CMG
na další armádu. Mercs Battleforce generator vám umožní vytvořit si armylist na armády od jiných výrobcu 15mm takže mužete vytvořit cokoliv od NAC Royal Marines kontingentu od GZG až po Nova Respublik Roty od Khurasan games.

Co osobně my vadí na CM je to že chybí fluff sekce, což je zvlaštní u hry která má vymyslene frakce.

Pro hrače kteří nechtějí hrát skrimish a jsou fandové větších bitev bude určitě Critical Mass to pravé.

 Odkazy:
 Critical Mass Games-http://www.criticalmassgames.com/

Merc Battle force generator (rozšíření jak vytvořit armylist pro vlastní armádu)-  http://www.criticalmassgames.com/downloads/MERCBETAcolour.pdf
Mission generator (rožšíření pro generaci scénaři aby každá hra byla drobet jiná a nemuseli jste pořad dokola použivat ty 4 co jsou v pravidlech)
http://www.criticalmassgames.com/rulessupport/CMmissiongen.pdf