středa 9. prosince 2020

Team Yankee World War III Recenze

 


Team Yankee už je na trhu pár let - konečně 2.edice vyšla někdy  v roce 2017, ale co je vlastně Team Yankee a jak se hraje?

Team Yankee je tabletop hra založená na knize Team Yankee od Harloda Coyla. Odehrává se v alternativní historii 20.století kde místo poklidného ukončení studené války přejde v roce 1985 v otevřený konflikt mezi silami NATO a Varšavské smlouvy. Konflikt začne v Evropě  ale bojovat se bude  i na Středním východě. Hru vytvořila firma Battlefront která stojí za hrou Flames of War. Podobně jako sesterska hra z prostředí 2. světové války i Team Yankee má modely v 15mm vozidla jsou ve většině připadů v plastových kitech

Hrači se ujmou velení nad formacemi o velikosti posílené roty až praporu. Budou velet tankům, jiným obrněncům pěchotě, dělostřelectvu ale třeba i vrtulníkům či letadlům.

Hrači si mohou vybrat s násleujících národnosti:

  • Spojené Státy Americké
  • Velká Británie
  • Západní Německo
  • Kanada
  • Nizozemí
  • Australie
  • Francie
  • Sovětský svaz
  • Východní Německo
  • Československo
  • Polsko
  • Izrael
  • Syrie
  • Irán
  • Irák

Armády jsou obsaženy v samostatných knihách, některé obsahují více narodností jako třeba Free Nations (které obsahují "minoritní" národy NATO jako třeba Australie, Kanada nebo Francie) nebo Oil Wars (které obsahují národy Středního východu) Jiné jako třeba např. Leopard nebo Soviet pak obsahují formace pro jednu národnost.

V tvorbě armád pak máte relativně volnou ruku a v ramci knihy mužete docela dobře kombinovat formace, není pak tedy problém postavit mechanizavanou rotu  Americké Námořní podporovanou Britskými tanky.

Hra využívá statové kartičky na kterých vidíte všechny stastiky včetně zbraní takže odpada různé  hledaní v knihách


Ale  jak se samostná hra hraje?
Hra využívá IGOYGO systém což si myslím není uplně idealní aktivační systém ale zase zjednodušuje strukturu herního kola takže je určitě vhodnější i pro ne-hrače kteří se teprve s wargamingem seznamují.

Hra je rozdělena do čtyř fází 

1)Starting Step
V této fázy se hazí na morálku formací, zdali byli splněny podmínky scénaře, sjednocují se jednotky, hazí se na zdali dorazí rezervy, nebo letadla atp.

2)Movement Step
V této fázy se jednotky pohybují téměř nic zajímavého

3) Shooting Step
 V této fázi se snažíte zasypat nepřítele palbou, v této fázy vaše pozemní, dělostřelecké i letecké jednotky na stole budou střílet.

4) Assault Step
Tato fáze je určena pro steče (assaulty) proti nepříteli, riskatní manévry které však mohou velmi rychle zlomit odpor nepřítelských jednotek


Samostatné modely nebo tzv. platička pěchoty se shlukují do jednotek a s těmi pak se pohybujete po herním stole. Samozřejmě se musí držet v nějaké vzdalenosti od sebe. pokud jsou dal tak dostavají postihy a musí se opět sjednotit. tato vzdalenost je 6" od velitele jednotky nebo do 16" pokud jsou v linii a vidí na sebe. V tomto trochu vídím kamen úrazu ale přesto určitě nic co by z TY dělalo špatnou hru - dochazí často v herních reportech k shlukovaní jednotek což vizualně nevypadá uplně nejlepe obvzlaště v připadě velkých jednotek. 


Jednotky mají v podstatě dva typy pohybu - tactical a dash - tactical je relativně pomala rychlost ale umožní jednotce střílet zatímco dash je rychlý pohyb (ten je ještě ovlivněn terénem po kterém se jednotka pohybuje - např. po silnicích se dostanete mnohem dal.

Jednotky taky mohou dostat jeden z 5 specialních pohybových rozkazů Blitz Move, Follow Me!, Shoot and Scoot, Cross here a Dig in. vždy je potřeba splnit test a dodržet nějaké podmínky

  • Blitz se umožní před pohybem pohnout o 4" ale jednotka se muže pohnout pouze tactical rychlostí.
  • Follow me umožní na konci pohybu pohnout se o 4" na konci pohybu ale jednotka nemuže střílet.
  • Shoot and Scoot zase umožní pohnout se o 4" v assault step (tedy až po střelbě) ale jednotka se nesmí pohybovat v movement step.
  • Cross Here umožní zlepšít šance při průjezdu obtížním terénem kde je možnost že vaše jednotky uvíznou (tj. hazí si test ale pokud neuspějí tak se dokonce kola nemohou dále pohnout) 
  • Dig in - je určen pro pěchotu která si vykope zakopy a je pak obtížnější jí zničit

Střelba v této hře je relativně jednoduchá zaležitost každá jednotka má vlastní hodnotu na zásah tj. pokud na ní nekdo střílí je to základní číslo a k tomu se příčítají různé modifikátory (ergo kryt, vzdalenost atp.)



Zbraně mají kromě specialních atributu také dostřel, ROF (počet vystřelu), Antitank a firepower. Zatímco ty první dva jsou jasný podíváme se na AT a firepower.

Antitank - pokud střílíte proti obrněnému vozidlu a trefíte se musí si protivník hodit jeho armor + 1d6 pokud srovná na hodnotu vašeho AT tak si hazíte firepower test tedy proti hodnotě firepower, pokud neuspěte nic se neděje naopak je vozidlo tzv. bail out tzn jeho posádka se do konce kola nemuže nic dělat a v následující své starting step si hazí tzv. remount test jestli se zapojí do boje nebo ne (pokud neuspěje muže to zkusit další kolo). 

V případě že je AT pořad vyšší než hod na pancíř hazíte FP v pripadě že uspějete je vozidlo zničeno v opačném je bailout

Pěchota, neobrněné a letecké jednotky (na ty muže střílet jenom určitý typ zbraní) mají save tady zachraný hod pokud jsou zasaženy a tento hod je neúspěšný je jednotka zničena. Pěchota má ještě šanci pokud je v tzv. Bulletproof coveru (zdi, zákopy,  budovy atp.) a jednotka která střílela musí k jejich zničení ještě složit firepower test.

Pokud pěchotní nebo neobrněné jednotky utrpí ztráty je možné že jsou tzv. pinned down to omezí jejich schopnost střílet a přiblížit se k nepříteli.



Dělostřelectvo funguje trochu jinak - nepotřebují na cíl vidět ale jejich útok navádí jiná jednotka a používá se tzv. templata (velikost určuje počet modelů střílejících nepřímo střelbou) pak následuje hod na zaměření pokud je uspěšný(jsou vždy 3 pokusy)  cíl je zaměřen a hazí se na zasah modelů pod templatou. Zaměřené oblasti mužete použit dokud nezaměříte nový cíl. Dělostřelectvo muže také použit různé druhy munice od min až po kouřové baráže které omezí výhled nepřítele.



Assaulty jsou pak dost přímočará zaležitost jednotky se pohnou do kontaktu , jednotky z napadené jednotky (a v určitě vzdalenosti i jednotky které nespadají do napadené jednotky) které nejsou v kontaktu s nepřátelským modelem mohou střílet na utočníka. Ten pokud utrpí velké ztráty se stahne a assault neproběhne. na konci assaultu pokud zbývají nějaký obranci se mohou rozhodnout zdali provedou protiúder - counterattack nebo ústoupí. V připadě counterattacku se role obratí útočníkem je obrance a obráceně.

V základních pravidlech ještě najdete pravidla pro Morálku jak jednotek tak formací ale zjednodušeně jednotka které nehodí hod na morálku je zničena a to samé platí i formace

Dále hra obsahuje 6 scénařu pro standartní hry (v Armybookach najdete pak ještě různé narrativní scénaře) 



Závěr

Team Yankee je určitě zajímavou hrou z velmi zajímavého prostředí má velkou variabilitu armád a je více hrou než simulaci jak už bývá u obdobných her problémem (WRG nebo třeba Challenger) Pravidla jsou jednoduchá a snadná na pochopení. Hra určitě má své mouchy ale za ty spíše než herní mechaniky mužou hrači (tj Pravidlo wargamingu číslo 1) 

S příchodem nových armybooku British,Soviet a American však došlo k věci která by více mohla otevřít Team Yankee širší wargamingové scéně a to je starter World War III - tento set obsahuje 16 vozidel - 7 pro Američany a 9 pro Sověty za lidových 50 USD u nás se dá sehnat za 1200 až 1500kč. Což byl i důvod proč jsem si tento set objednal.  V setu najdete 3 tanky M1 Abrams, 2 tanky M60 Patton, 2 IFV M2 Bradley. Na druhé straně barikády pak 4 tanky T80, 3 tanky T64 a 2 BMP3. Za tu cenu opravdu slušná nalož. 







Žádné komentáře:

Okomentovat