úterý 6. března 2018

Epic Armageddon - obří bitvy ve světě Warhammeru 40.000

Home
Epic:Armageddon je poslední inkarnací her Games-workshop pod jmenovkou EPIC. Herní serie
EPIC se zaměřuje na obří bitvy ve Warhammeru 40.000. Jistě někteří mužou namítnout že přece tu je Apokalypsa která má dva zakladní problemy za á čas za bé místo. Oproti tomu Epic má skvělé herní mechaniky, hra má dobrý feel a stačí vám klasicky herní stůl. Nyní se však podívame  zblízka co ten Epic Vlastně je

Epic Armageddon
Epic Armageddon je hra v měřítku 6mm, což umožnuje mít na stole nejen několik rot Imperialní gardy, ale také různou techniku od land speederu až po Titány, a přesto hru dohrát v rozumném čase, obvykle kolem 2 hodin.

Hra se jak už bývá zvykem hraje na kola a kažé kolo je rozděleno na tři fáze, Strategy fáze, Action fáze a End fáze. Ve strategické fázy se hazí kdo bude mít iniciativu, a každá armáda má nějaký bonus který k tomuto hodu přičítá -tzv. Strategy rating. Zatímco Orkz mají ratting 3, Space marines mají 5 takže mají větší šanci že budou v danem kole začínat.
Hráč který začiná muže první aktivovat jednotku pak bude aktivovat jeho protivník tedy standartní střídavá aktivace. Ale aby jste jednotku mohli aktivovat a provadět s ní pořadně akce tak musí te hodit tzv. activation roll - podobně jako má armáda Strategy Rating tak má i iniative rating které určená kolik potřebujete na aktivaci jednotky u Marinaku je to třeba 1+ ale u Orku už 3+.
Jak se jednotky dostavájí pod palbu získavají blast markery které jim stěžují tyto hody na aktivaci.
Pokud by se vám nepodařilo aktivovat formaci, muže stalé jednat ale muže použit jenom Hold akci - což znamená že se jednotka buď pohne nebo střílí.
Pokud se vám však povede aktivovat formaci tak mužu udělat nějakou z těchto akcí:
  • Advance - formace se pohne a vystřelí
  • Engage - formace se pohne a zahají boj zblízka
  • Double - formace se dvakrát pohne a vystřelí s modifikatorem
  • March - jednotka se třikrát pohne
  • Marshal- formace se pohne nebo vystřelí a zkusí se sjednotit
  • Overwatch - formace se nepohne ale bude moc reagovat na nepřátelské pohyby.
  • Sustained fire - formace střílí s bonusem ale nehýbe se 
Pokud hráč uspěšně aktivoval formaci ale chtěl by aktivovat ještě jednu může se pokusit o tzv. Retain iniative ale dostane postih k hodu na aktivaci další formace.

Střelba 
Střelba v Epicu je velice jednoduchá každá ze zbraní má samozřejmně range pak atribut AT,AP nebo AA. Zatímco na pěchotu mohou střílet pouze zbraně AP, na tanky zase jenom s attributem AT a proti letadlům zase pouze AA jednoduché a učiné za každým z těchto attributů je x+ např. AT6+ tzn že na zasah vozidla potřebujete 6 a více, existuje i pár modifikatorů např. za cover nebo pokud jednotka provadí sustained fire. po té se alokují které modely byli zasaženy a hodí se tzv. a savy. Některé jednotky mají možnost si save pokud nepřišel od tzv. makro zbraní rerollovat (např. Leman Russ, Land Raider nebo terminatoři) a některé zbraně vám zase znemožní hazit save.
Své slovo má i dělostřelectvo které podle počtu děl které střílí dává počet templat ale také určuje hod na zásah.

Boj zblízka
Pod tímto pojmem je třeba si v epicu představit i boje na velmi kratkou vzdalenost v pravidlech je to popsané jako typická hra warhammer 40k. Boj zblízka jsou velmi brutalní a jsou vyřešeny v jednom kole.

Blast Markery
 Velmi duležitým aspektem pro hru jsou blast markery které jsou ukazatelem morálky, po každé když formace je pod palbou, ztratí jednotku nebo nehodí aktivační test získává blast marker který se přiřadí k jednotce ve formaci, jednotka která má blast marker nemuže střilet. pokud má jednotka stejný počet blast markeru jako je počet jednotek ve formaci je broken a musí se stahnout. Na konci kola se pak jednotky mohou pokusit sjednotit.

Jednotky
Ve hře naleznete mnoho typu jednotek od družstev gardistu přes vozidla Land Raider, Letadel Baracuda až po mohutné Titány. jednotky kromě jak daleko se mohou pohnout, jaký mají save a zbraně mají taká různá specialní pravidla, která pak určují co dělají napřiklad posílený pancíř umožnuje proti normalním zbraním rerollovat savy, scouti mohou udržovat větši koherency v ramci formace , teleport zase umožní jednotce se objevit kdekoliv na herním stole na začatku kola atp.

Letadla a Warmachiny jako jsou např Titáni mají trošku odlišná pravidla (více životu , kritické zásahy a další) ale v zásadě se moc nelíší od pravidel pro normalní jednotky takže přiliš hru nekomplikují

Samozřejmě jako v každé Grandscale se objevují i vesmírné lodě které zde mužou vysadit jednotky a provadět orbitalní bombardovaní, je zde sice provaděno značně archaicky (zapsaní na papírek koordinaty např. 60cm dopředu 30cm do leva) a provadí se pak během aktivace jednotek muže dát za vznik (pokud se seknete) i k pěkné friendly fire

"Feel armád"
 Jednou z věcí kvuli které je třeba Epic vyzdvyhnout je jak se armády hrají. Space Marines napřiklad jak už bylo řečeno mají výsoký strategy rating a hodně nízky iniative ratting, krom toho mají velmi modularní armylisty které vám umožní postavit prakticky cokoliv si zamanete ale na herním stole musíte při hraní s nimi hodně přemyšlet jsou tací jak je prezentuje fluff - skalpel. Oproti tomu třeba garda je behemont má neuvěřitelnou palebnou sílu, ale je pomala a musíte si tak hlídat křídla obzvlaště proti Tau nebo Eldarům. Navíc při tvorbě listu máte hodně volnou ruku a to že si vezmete Titaná vubec nic neznamená. Chcete droppodovou armádu s podporou thunderhawku? není problém nebo pěchotní gardu s podporou dělostřelctva a tanku? také mužete. Nebo ji libo hrát Imperial Knight Household? či Titani legii? v Epicu je všechno možné  hlavně díky komunitě která udržuje epic naživu objevují se tzv. Forumware modely které přibližují a vytvařejí modely podle aktualních modelů ve 40k. Existuje i tzv. Epic: Horus Heresy zasazené do krvavé Imperialní občanské války.

Scénaře
Velkým překvapením je určitě to že hra pouze jeden scénař, ale epic přišel s cestou kdy tento scénař je dostatečně modularní a nelimituje v podstatě žadný z buildu se kterým jste schopni přijit. hra obsahuje celem 6 objective markeru, Scénař obsahuje celkem 5 cílu mise
  1. Blitzkrieg - cílem je obsadit objective marker umístěný protívníkem na jeho straně stolu který umistil jako první
  2. Break the spirit - zničit nejdražší formaci
  3. Defend the flag - zabranit nepříteli aby obsadil objectivy na vaší půlce stolu
  4. Take and hold - obsadit dva objectivy na protivníkovo straně stolu
  5. They Shall not pass - na konci 4 kola nejsou žadné protivníkovo jednotky na vaší pulce stolu.
Standartně se hraje 4 kola ale už v prvním častokrát zažijete velmi intezivní boj.

Dostupnost modelů 
Epic:Armageddon už nemá oficialní podporu, přestou však originalní modely jdou stalé sehnat ebay, ruzných Facebookových trade groupách atp. existuje pak i mnoho kanalu kde sehnat zmíněné Forumware modely a v ČR je sice malo početná a velice aktivní komunita na Hofylandu nebo FB
S těch anglických pak doporučím Tactical Command a EPICcentre

Epic patří mezi velmi povedené kousky nejen co se týče GW ale i celkově 6mm scifi na netu dokonce existují konverze herního systému do Moderny nebo WW2 což určitě vypovídá o tom jak je systém dobrý. Pokud chcete zkusit trochu jiný WH40k určitě se pohledněnte po Epicu.