Spectre Operations z dílen Spectre miniatures je skrimishovou hru simulujicí pěchotní boje na moderních bojištích. Od akcí zvlaštních jednotek , přes občanské války v Africe až po kinetické operace (tzv. Force on Force) to vše a mnohem více zažijete v této relativně nové wargamingové hře.
Zakladní herní koncepty
Hra se zaměruje na boje pěchoty a vozidel v měřítku 28mm, Spectre miniatures vyrabí řadu nadherných miniatur od Ruských Specnaz, Amerických a Britských specialních sil, až po MENU milice a Africké kmenové valečníky. Ve své nabídce má i různá lehká vozidla.
Hra používá modifikovany IGOYGO systém který však funguje skvěle, hrači se mezi sebou střídají v jednotlivých a tak i když hrač nezačíná mu dává možnost reagovat na akce protivníka. Každé herní kolo je rozděleno do 4 fázy. Iniciative phase, Command phase, Movement and Tactical phase a combat phase.
V Iniative phase se určuje pořadí v jakém hrači budou jednat k tomu hrači použijí command attribut velitele své "armády" a hodí d6 a ten kdo má vyšší má v tomto kole , díky tomuto systému jsou i hry 3 a více hraču relativně jednoduché na zoorganizovaní , už v pravidlech je ukazkový scénář kdy se utkají jednotky Specnaz, Delta force, Dubaiská policie a buňka terroristu v šilené 4-way zachraně rukojmých.
V Command fázy jednotky zkouší vykonat specialní rozkazy jako volaní dělostřelcké podpory, posil ale také rozdělovaní družstev na fireteamy nebo owerwatch.
v Movement fázi dělate všechny ty fancy věci jako je hazení kouřových a oslepujících granátu, provádět breache, a všechny různé typy pohybů od pomalejších taktických přesunu při kterých bude těžší vaše vojáky zasáhnout nebo zrychlený přesun.
v Combat phase pak probíhá všechny střelby, boj zblízka ale i efekty podpory mimo stůl.
Boj je v Spectre Ops jsou rychlé a brutalní přestřelky netrvají dlouho protože jakýkoliv zásah většinou znamená mrtvýho vojáka
Alert/unalerted
zřejmně nejzajímavější prvek který hra nabízí oproti jiným hrám je alert mechanika, v scénaři se muže stát že vaše jednotka je vyslana hluboko do týlu nepřítele a ten nečeká útok a jeho vojaci nejsou připraveni na boj. takové modely se pak většinou pohybují po určených patrol trasách či hlídají stanoviště, je snadné je zasahnout nebo přemanévrovat protože musí nejdříve utočníky odhali, to se samozřejmně muže stat pokud vaše vojáky zahlednou nebo v připadě špatného planovaní (nebo hodu kostkou) takovouto hlídku netrefíte a ona bude opětovat palbu a razem všichni na herním stole ví že je něco špatně. Pokud jste hrali hru Xcom2 tato mechanika vám bude povědomá.
Typy jednotek, statistiky atp.
Jednotky jsou rozděleny do několika kategorii podle kterých se odvíjejí jejich statistiky ale nejen to napřiklad Elitní operatoři mohou pusobit jako samostatné modely zatím co například profesionalové se mohou rozdělit do menších fireteamu, mentorovat meně zkušené jednotky atp.
Každopadně každý model (pokud to není vozidlo) má tyto statistiky
Command: Schopnost velet a použivat specialní rozkazy čim vyšší tim lepší
Agility: obratnost určuje vaší rychlost při taktickém pohybu a při běhu ale také se používa při šplhaní atp.
Shooting: používá se při střelbě nuff said
Defense: určuje jak snadné je model zasáhnout
Melee: boj zblízka nic vic nic míň
Points: Bodová hodnota bez vybavení
Elitní voják napřiklad stojí 20 bodů, milicionář zase 2 takže i když elitní voják bude většinou ve všem vykonější bude se muset "prosekat" desítkami milicionařů. i když body jsou zde spíš jako pomucká při sestavovaní scénařu určitě si lze připravit quick game za pomocí bodů.
Modularita
Hra neobsahuje žadné armylisty ale je spíše na hračích aby si své tymy či "armády" sestavili samy podle daných pravidel existuje zde obsahlý seznam zbraní, vybavení ale i vozidel které mužete nasadit. od utočných pušek až po raketomety, přes kouřové, oslepujcí granáty, noční vidění, ruzné trhaviny a IED ale i napřiklad služební psy nebo drony. to vše a mnohem víc najdete v SO.
Do hry mužete pořidit mnoho typu vozidel od transporterů a tanku až po civilní SUV. díky této modularitě si mužete zahrát prakticky v jakékoliv éře moderních konfliktu od Vietnamu , přes Afghanistán až po boje na Ukraině, v Africe nebo i fiktivní konflikty jakéhokoliv řažení. Někteří hrači používají tyto pravidla i na akce SWAT či podobných zasahových jednotek.
Miniatury
Hra je podpořena vlastní řadou miniatur od přislušníku Specialních jednotek, US Rangeru, GRU, ale třeba i Insurgenty nebo kriminalní živly. Tyto modely patří aspoň v ramci moderny mezi to nejlepší co trh momentalně nabízí - druhou alternativou jsou pak modely od Empress Miniatures.
Shrnuto a podtrženo Spectre Ops nabízí trochu jiné zažitek než napřiklad Force on Force nebo Skrimish Sangin, oproti nim je blíže hračum které z historickým a moderním wargamingem nemají zkušenosti a tyto rulesety jim mohou připadat trochu složitější.SO nabízí ten spravný High speed low-drag zažitek, kompromis mezi realismem a cinematic efektem.
Hra dobře simuluje jak akce zvlaštních jednotek tak in kinetické operace proti vzbouřecům či profesionalní armádě, uvidíme jaké budou příme dojmy z hraní ale zatím na první pohled vypada vše dobře.
Žádné komentáře:
Okomentovat