pondělí 20. srpna 2012

Weird War 2 po druhé - Secrets of Third Reich 1949

v tomto článku se zaměříme na hru od Westwind Productions nesoucí název Secrets of the Third Reich 1949 (SoTR).Hra by se dala označit za 28mm Platoon Skrimish s prostředí Weird War 2.
Příběh hry se moc nelíší od náší historie až do Operace:Overlord - spojeneckého vylodění v Normandii. Němci ukazili své hrozivé zbraně jakými jsou Rakety V-Gas které vytvařejí z mrtvích zombie,Mechové se začínají použivat na bojištích, zatím co Američané usilovně pracují na projektu Aktivní kamufláže aby skryli svůj Manhattan projekt.Churchill zmizel.Hitlera už několik let nikdo neviděl a některá města jako Berlín,Paříž či Londýn byla srovanana se zemí atomovými bombami.

Hra se odehráva během léta paně 1949. Válka probíha už 10 let a velmocím pomalu dochází lidské zdroje proto byli vyvinut nové zbraně a vozidla které vyžadují méně členů posádky, ale i ochrané prostředky jako neprustřelné vesty pro pěšáky. Rozpad Alliance západních spojenců a Sovětského svazu, když Rusko zautočilo na Švedsko a obsadilo tamnější plně funkční továrny. Španělsko se zase připojilo k silám Osy když Spojenci zautočila na tuto zem během Dne-D.Spojené Státy Americké a Britský Commonwealth stojí proti Rusku a třetí stranu konfliktu tvoří nacistické Německo.

Pěšaci jsou stale hlavní silou armád ve světě SoTR, jsou to ostřílení veteráni kteří viděl už téměř všechno, velké tankové bitvy,Mecha Walkery v akci,jako jejich mrtvý kamaradi vstavají z mrtvých v důsledku kontaktu s V-Gasem a mnohé další nastrahy bojiště v roce 1949.Spojenečtí vojaci nyní nebojují proti němcům ale i proti zombie, vlkodlakům,upírům a dalším specialním "zbraním" vytvořených v laboratořích Německého uřadu pro zvlaštní zbraně "SWD".

4 hlavní strany konfliktu - USA,VB, Rusko a Německo mají vlastní "OoB" Armylist, hrači však si mužou vytvořit vlastní OoB pro jeden z ostatních národu světa kde jako základ vám poslouží (který mužete také upravit) OoB jednoho z větších národu a pak si dotvořite vlastní specialní jednotky a vozidla.

V pravidlech kromě pravidel:) naleznete také již zmiňované Order of Battle (OoB) pro 4 největší národy , staty 130 historických vozidel nebo napřiklad tabulku na vytvoření Mecha Walkerů.

Hra má snadna pravidla které si hrači rychle osvojí ale zaroveň obsahují hodně možností taktik a strategii.
SoTR používa střídavou aktivaci a tak každý hráč chvíĺi tahá za pilku.
K průměrné hře potřebujete cca 50 modelů které tvoří různé sekce, fireteamy, atp. díky střídavé aktivaci nutí hrače použivat hlavu při aktivovaní jednotek - každá jednotka muže být samozřejmně aktivovana pouze jednou za kolo.
Každá jednotka muže udělat několik akcí za kolo , například zrychlený pohyb,krycí palbu nebo dávat rozkazy a mnohé další. ale akce musíte udělat v určitem sledu , napřed se musíte například pohnout a pak střílet nelze provést akci obraceně.
Velice důležitým faktorem jsou důstojnici, nejen že umožnují sjednocovat zpanikařené jednotky ale také volat posily nebo zřizovat obranný perimetr - jednotce umožní střílet na nepřitele který se objeví v její LOS i pokud není její aktivace atp.
Velice často se v této hře používa krycí palba, někdy je lepší držet v šachu těžkou palbou zatím co jiná čast vaší jednotky manévruje do pozice.
Close Combat - boj zblízka je v této hře také zničující ale naštestí pokud hrač nehraje jednotky orientované na boj zblízka jako napřiklad Werewolfy. v boji se pak používá hod kostkou D6 aby se zjistil počet zranění - to je rozdil mezi jednotlivými hody bojuje tedy Britský voják s Německým každý hodí D6. pokud britský voják hodí 6 a Německý 2  je rozdil mezi hody 4, Britský voják tedy způsobil 4 zranění svému protivníkovi. samozřejmně některé jednotky mají na tyto hody různé modifikatory.
pokud bojuje více modelů za každý model dostáva hráč k hodu na CC další kostku ale vždy používa pouze 2 nejvyšší hody.

SoTR je hlavně o střelbě, během ní uštedříte nepřítele nejvíce ztrát. během střelby nejdříve hazíte jestli váše střelba zasahne nepřítele kde najdete modifikatory podle dostřelu,krytu a typu zbraně.nasleduje hod na zranění jestli šlo jen o neškodny průstřel,těžké zranění nebo přimo nepřatelský model přimo zabijete.
na 3+ model zraněn a 5+ je mrtev, tato varianta se však týka pouze lehkých zbraní jak stoupa kalibr, klesají šance zasaženého modelu. Většina zbraní má neomezený dostřel ale některé napřiklad pistole mají pevně dany dostřel.

Když je model zraněn, nemuže provadět jinou akci než se plazit na začtku kola si hazí jestli se mu podaří zranění stabilizovat nebo zemře. provadí se hodem na d6 1-2 model je mrtev 3-4 zůstava zraněn 5-6 umíra.
některé jednotky jako medici nebo pokud má model nadpřirozené schopnosti zvyší jeho schopnost uzdravit se . vyjímku však tvoří napřiklad Zombie které při hodu "down" automaticky vstávají další kolo.

velice zajímavou možností SoTR je vytvaření nových a modifikovaní stavajících mechů/vozidel ve hře.
pokud se podívame na tvorbu mechů tak zjistíme že jde o jednoduchý a chytrý systém.z tabulek si vybereme velikost stroje,panceřovaní, vyzbroj a dále pak vybereme specialní vybavení.Při tvorbě napřed vyberete velikost stroje, každá velikost ma omezení na počet posádky,pancéřovaní,zbraní i vybavení.
některé vybavení jako  například "Sealed Hull" který znemožní komukoliv zautočit zblízka na stroj a pozabijet posádku, jiný zase zrychlý váš stroj, Jet engines zase umožní vašemu stroji přistát kdekoliv na mapě během Order phase.

Systém poškození je různý pro vozidla a mechy.Mechové mají pouze dvě zasáhové plochy (Front/Rear) zatím co klasicka vozidla mají Front/Rear/Side/Turret. při Penetrujícím zásahu sice nemusíte stroj zničit ale mužete při tom zabít posádku, navíc při tomto typu zásahu posádka navíc haže "Cool" test jestli nevystoupí z vozidla a neskryje se, další kolo muže nastoupit do stroje pokud se přeskupí.

V základních pravidlech jsou obsaženy 4 čety, pro každý "velký národ" jedna:US Armoured Infantry,German Mech-Grenadiers, British Rifle Platoon a Soviet Survivor Platoon. Samozřejmně všechy národy mohou použivát mechy a výzbroj pěchoty je vícemeně stejná - Utočné pušky,SMG,Lehké kulomety,minomety atp.
V čem se především armády liší jsou support options,národnostních pravidlech a upravě pěchotních družstev.
 Upravou pěchotních družstev myslíme to že jednotlivým pěšákům mužete měnít zbraně nebo dokonce přidat ty těžší například LMG,Bazooky,vybušniny nebo plamenomety. tímto mužete upravovat i svou taktiku co která jednotka bude dělat.
Support options jsou další jednotky mimo strukturu čety zde najdete tanky,mechy,halftracky ale třeba i zombie,vlkodlaky nebo třeba Sentinels a mnohé další.
každá četa si muže vzít 3 Support options ale některé menší jednotky mohou být zvoleny po 3 a zabírají pouze 1 slot.

Každá armáda má zakladní jednotky vícemeně stejně jak už bylo řečeno  napřiklad Anti-tank nebo kulometná družstva. některé další jako třeba heavy infantry má podobnou roli u všech armád ale mají trochu jinou výzbroj,vydrž a vybavení.
Napřiklad nemečtí vysadkaři jsou vyzbrojeni tryskama a jejich ukolem je přistat za nepřatelskou linii a tom škodit a dělat díry v protivnikovo plánu, na druhou stranu mutanti Siberian Sub-humans vyzbrojeni SMG jsou šokovou jednotkou utočící přímo na nepřítele, a British Steel těžce panceřovaný pěšaci vyzbrojení LMG podporují jakykoliv útok.
U německých sil najdete hodně "Weird and occult" jednotek - například vlkodlaky,upíry,zombie a mnohé další takže pokud si v těchto věcech libujete tak jsou Němci to pravé pro vás. Oproti tomu Američané se spíše spolehají na technologie , jejich odstřelovači používají adaptivní kamufláž a některé jiné technologické vychytávky.
 Vyrovnanost armád v zakladních pravidlech není dokonalá,protože US a UK mají meně paranormalních jednotek než Němci a Sověti. to je však změněno v rozšíření Doomsday.
každý národ má několik specialních charakterů, ale pozor nejedná se o jednočlenné armády - lze je velice rychle zabít. většinou však davají různé bonusy do morálky nebo jsou určeny pro určité taktické situace ve kterých vynikají.
Němci například mají Upíra,Vlkodlaka a dokonce i mimozemštana mezi svými řadami,Američani zase pokračovatele projektu Kapitán America - Sentinels, Rusové Vassila Zaitzeva a Sub-Human komisaře Hammer and Sickle, Britové mají pro změnu Dr.Lazaruse který by mohl klidně být členem Ligy vyjmečných.
Doomsday hlavně přidáva nové čety a support options, jako APE Suity,Jet Rangery,členy MI-13 atd.
krom jednotek jako jsou MI-13 nebo APE obsahuje DD i Partisan Oob - 3 další armády Redwraith (Half zombie)Švedské a Židovské partizanské jednotky, i ti mají své specialní "weird" jednotky.

K hraní samozřejmně potřebujete i scénaře , klasická "vybíjená" by vás moc dlouho nebavila zakladní pravidla obsahují tři scenáře ale expanze Doomsday rozšiřuje hru o mnoho dalších scénařu .