sobota 24. srpna 2013

PMC 2640

PMC 2640 je třetí hrou z dílen Assault Publishing. Tato hra je designovaná na boj čet v 27.století v
měřítku 15mm a i když na trhu nalezneme mnoho 15mm scifi her v určitých aspektech je unikatní.
 Během playtestingu PMC 2640 byly pravidla několikrát zjednodušeny a vznikl tak elegantní systém ve kterém není zapotřebí velké množství markerů a specialních pravidel,k hodům je zapotřebí pouze šestistěnou kostku a hra využívá alternativní aktivaci jednotek. samotná pravidla jsou pěkně napsany a jsou srozumitelná takže nedochazí k syndromu RAW a RAI. Na druhou stranu nabízí pravidla velké množství možností, obsahuje několik tuctů jednotek, šest nahodných scénářů a sedm generátorů terénu, které zajistí aby žadná bitva nebyla stejná.

vojaci pod vaším velením jsou sdruženy do týmů a jejich počet modifikují atributy - palebnou sílu, morálku a boj zblízka. hra neklade důraz na vybavení jednotlivce takže je jedno jestli jsou vybaveni standartními puškami nebo energetickými zbraněmi. samozřejmně to je jenom jeden typ jednotek další tymy mohou mít jiné atributy máme tu útočné jednotky určené pro boj zblízka, odstřelovače nebo týmy těžkých zbraní.
To nám umožní během bitev různé taktiky, napřiklad pokud potřebujete dostat do kontaktu své útočné týmy budete je muset podpořit palbou těžkých zbraní nebo je zakopaný nepřítel bude moct snadno odrazit.

PMC 2640 používa trochu jiný systém morálky než na jaký jsme v podobných systemech zvyklí. Morálka není systém morálka drží/nedrží  ale používají system suppression bodů pokud jednotka získá více bodu než je jejich hranice stanou se suppressed a pozdějí i broken (tedy napřed se nebou moct pohnout a jejich palba nebude tak efektivní a pokud jsou broken tak začnou ustupovat s bojiště). s každým vojákem který v týmu padne se snižuje i hranice kolik suppression bodů je jednotka schopná vydržet.

Terén ve hře PMC 2640 dáva jako v podobných hrách bonusy k obraně ale i k palebné síle. Tímto se ve hrách musíte zakomponovat tento faktor do své taktiky, naštestí však bojiště není statické jako v obdobných her ale teréní překažky mohou být zničeny nebo zaminovany.


zajimavý je i samotný systém tvorby armády nevyužívá klasických bodů jako napřiklad již zmíněný Critical mass, ale využívá tzv. Tierů každá jednotka má určitou hodnotu Tier která odraží vycvik,zkušenost a vybavení jednotek. Bitvy samotné mají tzv. Battle tiery které určují součet tierů které muže hrač použit na tvorbu armády. Takže bitvy s nizkým battle tierem budou představovat bitvy relativně nevycvičených a špatně vybavených vojáku zatímco ty s nejvyšším stupněm budou obsahovat specialní jednotky a techniku.

velmi zajímavým aspektem jsou kampaňě, bitvy jsou stejné jako ty jednorázové ale hrači v nich vylepšují své bojové jednotky mezi hrami s bitev získavají finance na nakup nových jednotek a vybavení zatímco jejich jednotky získavají zkušenosti a zlepšují se.
Kromě jednorázových bitev a kampaně je možnost hrát kooperativní nebo bitvy bez protivníka (rozuměj živého protihráče). pravidla v této zvlaštní kapitole obsahují nová pravidla a jednotky ty nejsou uplně vyrovnaná ale to by možná ani nebylo možné ale umožní vám nasadit zbouřené horníky nebo brouky jako vaše nepřátele, ale hra je vyrovnaná a vy mužete velet evakulaci civilistů napadených mimozemskými bestiemi nebo napřiklad potlačovat povstaní horníku na Marsu.

samozřejmostí ja kompletní background PMC 2640 ve 27.století ale není to hezký utopický svět jak nám  ho ukazuje napřiklad Star Trek ale temný svět ve kterém soukromé vojenské společnosti plní i ty nejtemnější mise tomu kdo zaplatí nejvíce ať už jde o zbouřenecké frakce,  korporace, zkorumpované vlady nebo teroristy. Nejedná s o klasickou space operu a brutalní hard scifi svět.
 k dotvoření dokonalé atmosféry illustroval knihu znamý autor Łukasz Marko (několik obrázku z knihy mužete vidět na okolních obrazcích.




Další zajimavým faktorem je to že AP se dohodla z několika prodejci 15mm miniatur a brzy začne prodávat sety specialně předbalené pro jednotky do PMC 2640.
Tato hra má rozhodně velky potencial zahýbat se současnou scénou 15mm scifi wargamingu